SEO copywriting Keywords search trends seo
SEO copywriting Keywords search trends seo

Mis deze 6 SEO trends voor 2021 niet

Zoveel mogelijk bezoekers naar je online platformen krijgen? Ook in 2021 doe je dit het best via SEO of zoekmachineoptimalisatie. In een steeds veranderende SEO-wereld is het vaak een uitdaging alle laatste updates te kennen. Neem een tas koffie en duik mee in de belangrijkste trends van dit jaar. Of contacteer je SEO-copywriter.

“Webpagina’s met kwaliteitsvolle en betrouwbare informatie, goed onderbouwd en met voldoende details, winnen aan belang. Gebruik dus je expertise om je lezer en Google te overtuigen.”

1. Core Web Vitals

Vergelijk het gerust met de vitale organen van een lichaam, maar dan voor je website. Al in mei 2020 kondigde Google drie nieuwe statistieken aan voor het meten van de gebruikservaring van een website:

  • laadsnelheid: hoe snel laadt de belangrijkste content van een webpagina?
  • interactiviteit: hoe lang duurt het voor interactie plaatsvindt op een pagina, zoals een click?
  • visuele stabiliteit: hoeveel onverwachte lay-outverschuivingen zijn er op een pagina terwijl die aan het laden is?

Hoe beter je scoort, hoe hoger je webpagina in de zoekresultaten verschijnt.

2. E.A.T.

Neen, we hebben het hier niet over haute cuisine, maar Google’s E.A.T. of expertise, authority en trustworthiness. Deze factoren beoordelen de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de inhoud op een webpagina. Dit is geen nieuw concept, maar wordt in 2021 nog belangrijker. Zeker in tijden van fake news.

Door professionele content aan te bieden, die onderbouwd wordt door betrouwbare bronnen en altijd up-to-date is, pas je dit al makkelijk toe op je eigen website. Een blog- of nieuwspagina toevoegen is ook een goede manier om je expertise zwart op wit te bewijzen.

seo keywords keywordsearch seo copywriting

3. Artificiële Intelligentie

AI – nog zo’n afkorting – is hot topic. Hoe mensen omgaan met online content is dan weer een brandend actuele vraag. En “Hey Google” weet dat ook. Zo legt Google Analytics intussen al de focus op hoe een bezoeker zich op je website gedraagt.

Hoe werelds grootste zoekmachine werkt, blijft een mysterie. Dat de ervaringen van de gebruikers doorslaggevend zijn, daar twijfelt niemand aan. Denk hierbij aan klikfrequentie of hoe lang een bezoeker op je site blijft. Je lezer overtuigen en vasthouden doe je alleen met relevante, goed georganiseerde inhoud. Wil je de paginasterkte van je site beoordelen op vlak van bijvoorbeeld leesbaarheid of backlinks? Gebruik een SEO-checker.

4. Video marketing

Maak jij nog geen video content? Wacht niet langer. Het succes van YouTube spreekt voor zich. Kies een passende naam voor je videokanaal met een gebruiksvriendelijke beschrijving. Zo is het voor de gebruiker duidelijk waarover je kanaal gaat. Voor een goede video geldt het volgende:

  • Optimaliseer je video met SEO-inhoud.
  • Verwerk sterke CTA’s (Call to Action) in je video.
  • Informeer de gebruiker en focus minder op verkoop.
  • Begin met een krachtige boodschap.
  • Eindig je video met een positieve noot.

5. Local search

COVID-19 veroorzaakte in 2020 een shift naar meer lokale aankopen. En dus meer lokale zoekopdrachten. Wil jij bovenaan de lokale zoekresultaten staan en zo je concurrenten een stap voor zijn? Zet dan in op lokale SEO door het gebruik van lokale trefwoorden en de ontwikkeling van inhoud gebaseerd op lokale evenementen, nieuwsberichten en specifieke locaties.

6. Long reads

Long reads of langere inhoud op webpagina’s scoren tot drie keer beter in de zoekopdrachten dan hun kortere broertjes of zusjes. Denk aan artikels van 3.000 woorden en meer. Je hoeft hiervoor heus geen moeilijke zinsconstructies uit je mouw schudden. Het zijn de inhoud en relevantie van je stuk die tellen. Goed onderbouwde, kwaliteitsvolle informatie met voldoende details en uitleg voor je lezer:

  • Herhaal niet nodeloos hetzelfde.
  • Structureer je artikel zodat het overzichtelijk blijft.
  • Verwerk grafische elementen, zoals een grafiek.

 

Zelf niet zo vlot met woorden of klinkt het te technisch in je oren? Een copywriter tovert met pen en klavier een overtuigende boodschap in de juiste toon en vorm. Laat die bezoekers op je site maar komen.

Klik, lees en verras jezelf

SEO 2020 SEO trends 2021 google 2021

10 SEO-termen die je moet kennen

Zoekmachineoptimalisatie in het kort

Lees meer

schrijftips, leesbare teksten, copywriting, redactie teksten

6 tips voor een leesbare tekst

Steno heeft zeker nut, maar liefst niet in jouw tekst

Lees meer

nieuwe grammaticaregels, ans nieuwe spelling, nederlandse taal, eindredactie, correctie teksten

Eeuwenoude grammaticaregels op de schop

Voor een heerlijk tenenkrullend effect

Lees meer

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact