Bliksem Schrijfbureau • Copywriting • Voorbeeld • blogbericht
Bliksem Schrijfbureau • Copywriting • Voorbeeld • blogbericht

Boeiend bloggen doe je zo

De operatietafel is aangekleed, het scalpel is steriel: we zijn klaar om de ingewanden van een goed blogbericht bloot te leggen. Van kloppend creatief woordenhart tot structuurskelet. Tips en tricks nodig bij het schrijven van een blogbericht? Maak je klaar: hier zijn er een paar – nee, die rijm is niet opzettelijk. Dit is de essentie van wat een freelance blogger minstens onder de knie heeft.

“Vloeiende spreektaal leest het vlotst: je weet meteen uit welk vaatje je best tapt.

Tutoyeren – lap, nu gebruiken we zelf een moeilijk woord – is niet onbeleefd.”

To blog or not to blog

Een goede blog schrijven, is één ding. Maar waarom zou je een blog starten? Omdat je goed schrijft en je talent met de wereld wil delen? Mogelijks. Of omdat je je product aan de man wil brengen en bezoekers wil lokken naar je site? Wellicht. Bekijk alle redenen waarom bedrijven bloggen, of zouden moeten bloggen.

Absolute do’s and don’ts

Doen:

Bliksem Schrijfbureau • Copywriting • Voorbeeld

  • Zet woorden in het vet
  • Hyperlinks, hyperlinks, hyperlinks!
  • Gebruik af en toe een opsomming

Niet doen:

  • Lange alinea’s schrijven
  • Moeilijke woorden gebruiken
  • BEGINNEN SCHEEUWEN OP HET SCHERM

Aanbid de Heilige Drievuldigheid

Neen, we gaan onze communiezieltjes niet openbaren. Het bloggen heeft een eigen Heilige Drievuldigheid: kop, ondertitel en tussentitels. Structuur in een blogbericht gidst je lezers doorheen de wachtkamer. Start met een wervende, originele titel en eindig met een goed verwoorde conclusie. In de body daartussen geef je enkele goede raakpunten en duidelijke tussentitels.

Keep it simple

Je blog moet eenvoudig en toegankelijk zijn. Vloeiende spreektaal leest het vlotst: je weet meteen uit welk vaatje je best tapt. Tutoyeren – lap, nu gebruiken we zelf een moeilijk woord – is niet onbeleefd. Spreek je lezer actief aan, liefst in de je-vorm. Wees creatief met taal. Onorthodox en opvallend taalgebruik trekt de aandacht. Beperk je literaire instrumenten en hou het beknopt: 400 woorden volstaan. Zet belangrijke accenten in je tekst in het vet. Je lezer krijgt inhaakpunten en een duidelijke structuur. Zo klaar als een opgeblonken wijnglas.

  • Hou het beknopt
  • Spreek je lezer aan
  • Zet accenten in het vet

Denk aan SEO

SE-wat? Zoekwoordenoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO), zorgt ervoor dat je lezers je vinden via bijvoorbeeld Google. Gebruik zoekwoorden die vaak ingetikt worden en zorg voor interne en externe links in je tekst. Last but not least: schakel bij vragen gerust professionele bloghulp in.

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact