Home » 10 SEO-termen die je moet kennen

10 SEO-termen die je moet kennen

Is SEO voor jou een willekeurig Engels letterwoord dat uit een Scrabblezakje lijken te komen? Niet voor lang meer! SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Search Engine Optimization in het Engels. En het hoeft nochtans niet moeilijk te zijn. Neem het van ons aan. Met deze 10 essentiële SEO-termen weet je vanaf nu hoe het zit.

“Het doel van SEO is simpel: je website zo vindbaar mogelijk maken in zoekmachines. En ja, dat kan ook met copywriting.”

1. SEO

Het belangrijkste woord in het ABC van de SEO is uiteraard SEO zelf. De afkorting staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Het doel? Je website zo vindbaar mogelijk maken in Google en andere zoekmachines. Er bestaan heel wat manieren om dit zelf te verbeteren. Ook op vlak van copywriting.

2. SEA

Terwijl SEO je hoger doet scoren in de zogenaamde organische zoekresultaten – de lijst onder de adverterende websites – draait SEA rond gesponsorde resultaten. Je betaalt en krijgt in ruil een toppositie in Google. Het bekendste systeem voor Search Engine Advertising is Google Adwords.

3. Keyword density

Keyword density is de verhouding van een zoekwoord ten opzichte van het aantal woorden op een webpagina. Om het percentage te boosten, vermeld je de belangrijkste zoekwoorden enkele keren in je tekst. Zorg dat je keywords voldoende in je tekst voorkomen, maar hou het vooral natuurlijk. Het lukraak volproppen van een tekst met trefwoorden, ook wel keyword stuffing genoemd, straft Google af.

4. Short tail en long tail zoekwoorden

Een short tail zoekopdracht bestaat uit maximum 3 zoekwoorden. Zodra er 4 of meer zoektermen worden gebruikt, spreek je van een long tail zoekopdracht. Veel mensen zoeken op Google door een specifieke vraag in te tikken, bijvoorbeeld ‘Hoe oud wordt een paard?’. Daarom zijn long tail zoekwoorden interessant. Probeer daarop in te spelen.

5. Duplicate content

Teksten die op meerdere websites te vinden zijn, identiek of quasi gelijkend. Dat is duplicate content. Probeer dit te vermijden. Wees origineel. Google verkiest unieke content. En je bezoekers wellicht ook.

6. Conversie

Conversie is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot actie. Als je SEO op punt staat, heb je extra traffic. Met extra aandacht voor je conversie maak je van die extra bezoekers succesvol extra omzet.

7. Ankertekst

Neen, dit heeft niets te maken met varen. Tenzij je je website als schip ziet en Google als haven waar je vlot wil aanmeren. Je ankertekst zijn de woorden waar een link aan gekoppeld is. Matchen die met de belangrijkste zoekwoorden van de pagina waarnaar je bezoeker doorklikt, heeft dat een positieve invloed op je Google ranking.

8. Meta description

De inhoud van je pagina beschrijven doe je in de meta description. Die toont in de resultaten van de zoekmachines waar je website over gaat, maar is niet expliciet zichtbaar op je webpagina. De meta omschrijving overtuigt de zoeker om op jouw pagina te klikken.

9. Title tag

De title tag is belangrijk voor je webpagina. Het is de blauwe titel bovenaan elk zoekresultaat in Google. De kunst is een titel te vinden die zegt waar je pagina over gaat én de lezer overtuigt om te klikken. Hulp nodig? Vraag het eens aan een copywriter.

10. Alt tag

Net zoals je ankertekst de inhoud van je link duidelijk maakt, doet de alt tag dat voor je afbeeldingen. Door zoektermen te gebruiken in je alt tags worden je afbeeldingen beter vindbaar. Kies voor specifieke en relevante termen voor het beste zoekresultaat.

Klik, lees en verras jezelf

In de praktijk

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast.
Je hebt je scherpe pen al gevonden.

Contacteer ons
2018-11-14T22:18:23+00:00