Persbericht valkuilen
Persbericht valkuilen

12 valkuilen bij het schrijven van een persbericht

Je hebt nieuws? Proficiat. Om het te delen met het grote publiek is de media altijd een dankbare bondgenoot. Maar hoe bereik je journalisten? Met een persbericht uiteraard. Hier zijn 12 zaken die je beter vermijdt bij het schrijven van een persbericht. Kwestie van je bereik van het persbericht zo groot mogelijk te maken en zoveel mogelijk persmensen (en uiteindelijk publicaties) te halen.

“Om succes te oogsten met je persbericht moet het eerst gelezen worden door de juiste mensen. Dat start al bij het kiezen van een mailonderwerp dat de journalisten triggert.”

  1.  Er is te weinig nieuwswaarde
    Om een wervend persbericht te schrijven, heb je nieuws nodig. Een holle tekst zonder nieuwswaarde wekt enkel frustratie op bij journalisten en redacties. Nieuws dus en liefst zo strafmogelijk.
  2. Het belangrijkste nieuws staat vanachter
    Fout: val meteen binnen met je nieuws. Aan het begin van je persbericht geef je het belangrijkste al mee. Je schrijft oprolbaar. Time is money, ook voor de journalist. Draai dus niet rond de pot, maar schiet recht op doel.
  3. Je tekst is passief, met vakjargon en wollige taal
    Passief is zo passé. Schrijf een actieve tekst. Dat spreekt veelmeer aan en leest bovendien vlotter. Filter alle holle woorden en complexe vaktermen uit je persbericht. De lezer heeft hier geen boodschap aan. Voor de journalist betekent het enkel meer werk: hij of zij wil een hapklare tekst.
  4. Het gaat over ‘ik’ en ‘wij’
    Je gaat voor een neutrale blik in je persbericht. Vermijd daarom ‘ik’ en ‘wij’. Dat kleurt de tekst teveel. Noem je bedrijf gewoon bij naam. Dat komt veel onpartijdiger en zo meteen ook betrouwbaarder over.
  5. Er staan spelfouten in je persbericht
    Dat je persbericht vrij is van spelfouten, lijkt evident. Toch sluipen er vaak foutjes in. In een zelfgeschreven tekst lees je gemakkelijk over fouten. Laat hem daarom nalezen door iemand anders, bijvoorbeeld een freelance copywriter. Of vertrouw het schrijven van je persbericht gewoon aan hem toe.
copywriting, interne communicatie, externe communicatie, copywriter Kortrijk, Bliksem Schrijfbureau, professionele eindredactie, freelance eindredacteur
  1. Er staan geen of onvolledige contactgegevens onder je persberichtMaak het de journalist zo gemakkelijk mogelijk om je nieuws op te pikken. Dat doe je door alle tools te voorzien om ermee aan de slag te gaan. Zoals een contactpersoon om extra vragen aan te stellen. Vermeld duidelijk wie het is, wat zijn of haar functie is en hoe hem of haar te bereiken. Kies iemand die goed bereikbaar is en het nieuws verder kan spijzen.
  2. Je stuurt geen goede, rechtenvrije foto meeHet oog wil uiteraard ook wat. Als je meteen een goede, rechtenvrije foto meestuurt met je persbericht, stijgt de kans op publicatie. Je plakt de foto best niet in de mail, tussen je tekst. Zorg voor een downloadlink waar het beeld beschikbaar is. In hoge resolutie, alsjeblieft.
  3. Er staat geen citaten inJe hoopt uiteraard op een groot artikel en daar horen krachtige citaten bij. Natuurlijk kan de journalist je contactpersoon opbellen, maar dat is nogal omslachtig. Spijs je persbericht zelf met boeiende quotes. En licht er eentje uit om je persbericht nog overtuigender te maken.
  1. Je mailonderwerp ontbreekt of spreekt niet aan
    Heb je de eerste valkuilen zonder struikelen afgevinkt? Dan moet je je persbericht nog verspreiden. Met een geslaagd onderwerp van je mail overtuig je journalisten om uitgerekend jouw persbericht open te klikken. Een goede onderwerpregel vinden is een echte kunst.
  2. Je verstuurt je nieuws op het verkeerde moment
    Verstuur je bericht op een goed moment, wanneer de mailbox niet overvol is en ruim voor de redactionele deadline. Verschijnt het weekblad waar je op mikt op vrijdag? Verstuur je persbericht dan aan het begin van de week en niet op woensdagavond.
  3. Je persbericht zit in bijlage in plaats van in de mail zelf
    Bij het openklikken wil een journalist je persbericht meteen lezen. Werk dus niet met bijlages en zet je tekst in de mail zelf. Er zijn handige systemen omdat in een aantrekkelijke lay-out te gieten. Overzichtelijk en eenvoudig.
  4. Iedereen krijgt je persbericht
    Proficiat, je bent helemaal klaar om je persbericht te versturen. Maar naar wie? Wees selectief in wie je persbericht ontvangt. Stuur het enkel naar journalisten, influencers en andere interessante profielen voor wie het nieuws écht interessant is. Anders riskeer je geblokkeerd te worden als spam. Goede perslijsten zijn de basis van succes. Toevallig hebben we die in huis :). Als we kunnen helpen, weet je ons te vinden.

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact