Home » 4 SEO-trends voor 2019

4 SEO-trends voor 2019

Nee, Nostradamus zijn we zeker niet. Maar als we even in onze eigen glazen bol kijken, zijn dit de zoekmachine optimalisatie trends waar je in 2019 rekening mee moet houden. Tenminste, als je wil blijven scoren met je SEO en je pagina’s bovenaan de Google zoekresultaten wil vinden.

“Met ‘snippets’ bovenaan de zoekresultaten wil Google het de gebruiker
nog gemakkelijker maken.”

Geef je antwoorden in een snippet

Het is je wellicht al opgevallen: als je het antwoord op een specifieke vraag of de betekenis van een woord zoekt, geeft Google je een kadertje met het antwoord. Nog boven de zoekresultaten. ‘Snippets’ noemen we dat soort resultaten. Zo wil Google het je als gebruiker nog gemakkelijker maken.

Als bedrijf wil je uiteraard liefst dat die snippets van jouw website geplukt worden en geïnteresseerde surfers op die manier doorklikken. Geef daarom de antwoorden op je eigen website in een toegankelijke vorm. Zo maak je het Google gemakkelijker om jouw webpagina eruit te pikken voor een snippet.

  • Verwerk vragen in je tekst
  • Geef beknopt en helder antwoord
  • Zorg voor een duidelijke structuur

De antwoorden op concrete vragen stop je het best in 1 alinea. Hou het bij 270 tot 300 tekens. Beknopt en duidelijk dus. Plaats waar nodig een afbeelding bij je uitleg. Dat heeft Google graag.

Verbeter je mobiele website

In 2019 wordt het aandeel zoekopdrachten op de smartphone alleen maar groter. Een responsieve website is al langer een must. Heb je die nog niet? Ga dan meteen aan de slag. Ben je al responsief: optimaliseer je mobiele website verder. Opteer bijvoorbeeld voor Accelerated Mobile Pages (AMP). Je mobiele website wordt aanzienlijk sneller, met een grote positieve impact op je Google Ranking als rechtstreeks gevolg.

copywriting SEO, webteksten, zoekmachineoptimalisatie, vindbaarheid Google
Zet in op voice search

Net als het mobiel surfen blijft voice search groeien. Ok Google? Siri? Jij vraagt, zij draaien. Je potentiële bezoekers gaan hun spraakgestuurde zoekhulp niet aansturen met losse zoekwoorden. Wel met concrete vragen. Anticipeer daarop. Verwerk mogelijke vragen in je webteksten en gebruik spreektaal.

  • Maak je mobiele website sneller
  • Gebruik alledaagse woorden in je webteksten
  • Formuleer vragen zoals ze via voice search gesteld worden
Zeg het met een video

Of het nu op social media is of op je webpagina: een goede video werkt altijd. Dat weet Google ook. YouTube is wereldwijd de tweede grootste zoekmachine. Gebruik je video’s? Dan ziet Google je als relevanter. En hup: een sprong omhoog in de zoekresultaten.

Als je goesting hebt om je website te boosten met professionele video’s: misschien kunnen onze buren je helpen. Het zijn sympathieke 🙂

Meer weten over SEO?

Klik, lees en verras jezelf

In de praktijk

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast.
Je hebt je scherpe pen al gevonden.

Contacteer ons
2018-11-14T18:48:29+00:00