Home » Zo werkt storytelling het best

Versterk je merk met krachtige storytelling

Verhalen vertellen is van alle tijden. Van het kampvuur uit vervlogen tijden tot de online stories op Instagram of Facebook. Meer dan ooit is storytelling cruciaal voor content marketing. Want echte mensen, ware verhalen en authentieke inhoud maken je bedrijf of merk sterk.

“Net als een smaakvol gerecht heeft een overtuigend
verhaal enkele essentiële ingrediënten.”

Verkondig je bedrijfscultuur met overtuiging

Storytelling – letterlijk het vertellen van een verhaal – is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het marketinginstrument bij uitstek. Consumenten houden niet meer van opdringerige beloftes en slogans. Mensen willen zich identificeren met een product of dienst waar ze achter staan. Niet omdat het product zus of zo eruit ziet. Wel omdat het een visie uitdraagt waarin ze zichzelf herkennen. Het verhaal is de ideale tool om  die emoties en informatie hapklaar te presenteren. Je overtuigt potentiële klanten van je maatschappelijk doel, je bedrijfscultuur en de extra dimensie achter je merk.

Het recept voor een sterk verhaal

Succesvolle verhalen zijn er in alle vormen en maten. Van muziekclip over tekenfilm tot kleppers van boeken: allemaal volgen ze enkele basisregels. Want net als een smaakvol gerecht heeft een overtuigend verhaal enkele essentiële ingrediënten.

  • Een hoofdpersonage, vaak jezelf of je bedrijf
  • Tegenslagen, conflicten en te overwinnen obstakels
  • De weg naar het doel wordt met een spanningsboog gebracht
  • Aan het einde van het verhaal is er een oplossing voor de problemen
  • Een les of een idee voor anderen dat steeds bouwt op herkenbare waarden

3 basisregels voor storytelling

Met het basisrecept hierboven bereid je je eigen verhaal. Zonder kruiding blijft het uiteraard wat flets. Het peper en zout van treffende storytelling bestaat uit drie eenvoudige kenmerken. Elk verhaal is:

  • Simpel
  • Authentiek
  • Persoonlijk

Een eenvoudige tip om de structuur van je verhaal te bepalen is het aloude drieluik: probleem, oplossing en succes. Met die formule brouwden de oude Grieken hun verhalen al. Door eerlijk en transparant te vertellen, krijgen de verhalen een authentiek karakter. Dat wekt geloofwaardigheid en vertrouwen op bij je lezers.

De geloofwaardigheid en het vertrouwen in je bedrijf versterk je door persoonlijk te schrijven. Laat je verhaal aansluiten bij de pijnpunten, interesses, behoeftes, uitdagingen en frustraties van je doelpubliek. Zo voelen ze zich meteen betrokken.

Tips voor jouw verhaal

Zelf een sterk verhaal schrijven voor jouw bedrijf of product? Hou rekening met deze 3 ultieme tips om doelgerichter te schrijven.

  • Wees origineel en specifiek
    Zorg voor een uniek verhaal. Uiteraard kan je je laten inspireren door anderen. Een verhaal herkauwen is echter geen goed idee. Je eigen, origineel verhaal vertel je met levendige details.
  • Ken je publiek
    Weet aan wie je je verhaal vertelt. Om iemand emotioneel te raken, moet je weten wat hem of haar bezig houdt. Bevat je doelpubliek verschillende groepen? Breng je verhaal dan vanuit verschillende perspectieven, zodat iedereen er zich in herkent.
  • Vertel de essentie
    Kies de juiste woorden en beperk ze. De essentie van je verhaal is het belangrijkste. Vergeet weliswaar geen details om het persoonlijk en herkenbaar te maken. Veel succes!

Klik, lees en verras jezelf

In de praktijk

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast.
Je hebt je scherpe pen al gevonden.

Contacteer ons
2018-11-13T14:10:06+00:00