ChatGPT vs copywriters: vrienden of vijanden?

Zijn copywriters met uitsterven bedreigd nu AI-technologie zoals ChatGPT binnen handbereik is? In enkele seconden schotelt de chatbot je een uitgewerkte blog, socialmediapost of advertentietekst voor. En toch gaan we met alle vertrouwen de strijd aan. Want die Bliksem-saus? Die komt niet uit de potten van een chatbot. We tonen graag waar wij het verschil maken.

Check en dubbelcheck

Een gigantische rekencapaciteit, een geheugen dat quasi geen grenzen kent en de kunde om grote hoeveelheden informatie razendsnel te verwerken. Neen, we steken niet onze eigen loftrompet af. ChatGPT heeft nu eenmaal enkele troeven die wij, met onze menselijke intelligentie, ontbreken. Gelukkig geldt het omgekeerde ook. Zo kunnen we je altijd zeggen waar we onze info vandaan halen. Uiteraard kan ChatGPT ook aan bronvermelding doen, maar die referenties dubbelcheck je beter nog eens, want soms zijn ze verzonnen. Wie zei er iets over tijdwinst?

Die Bliksem-saus? Die komt niet uit de potten van een chatbot.

Persoonlijke copywriting

De zinnen die ChatGPT maakt houden – meestal – steek. Toch is dat geen garantie voor een overtuigende tekst. Tekst gegenereerd door AI doet nog steeds, tja, artificieel aan. Een geoefend oog haalt een tekst geschreven door ChatGPT er bovendien zo uit. Ook slimme machines missen de menselijke finesse die een tekst persoonlijk maakt. Niet enkel qua gevoel, vooral ook qua onderscheidend karakter.

Een copywriter stelt de juiste vragen om te ontdekken wat jou anders maakt dan je concullega. Om dat vervolgens in een sterke tekst te vertalen, uiteraard. En daarbij worden je eigen huisstijl, specifieke doelpubliek, het beoogde medium, … allemaal meegenomen. De taalregisters waar de machine veel voorbeelden van heeft gezien beheerst hij goed. Wil je een speech à la Donald Trump? Of een blog die leest als een songtekst van Taylor Swift? Dan moet je bij een chatbot zijn. De kans dat hij precies jouw tone of voice hanteert is evenwel niet zo groot.

1, 2, … 4?

Is het dan niet straf wat ChatGPT kan? Zeker. Ook wij zijn onder de indruk van de technologie en gebruiken de tool als inspiratiebron. En omdat we nu eenmaal graag de grenzen aftasten, hebben we hem al uitgebreid getest. Een leuk rijmpje verzinnen in het Nederlands? Een korte, catchy socialmediapost genereren? Of een tekst van een exact aantal woorden nodig? Helaas, tellen of rijmen is niet het sterkste werk van de chatbot. Maar goed nieuws: Bliksem doet het met plezier voor jou.

Kauwen op je prompts

De output van ChatGPT is maar zo goed als de prompts die je als gebruiker ingeeft. Je moet je opdracht vaak finetunen, bijsturen en aaneen puzzelen. Zo is de besparing van tijd en middelen door ChatGPT in te schakelen voor je tekstwerk al snel verdwenen. Die tijd stop je beter in het opstellen van teksten. Of nog beter: leen je pen uit aan een copywriter, die efficiënt en doeltreffend schrijft.

‘Ja’ aan de kracht van AI

We zijn geen party poopers en gaan je dus niet adviseren om ChatGPT helemaal buiten te gooien. Integendeel. Bij ons in Zwevegem staat het chatvenster geregeld open en wensen we de chatbot een goedemorgen en goedeavond. Het gaat er vooral om waarvoor en hoe je AI gebruikt bij het opstellen van je teksten. Ontdek de do’s en dont’s of schakel ons team in voor jouw copywriting. Al dan niet met ChatGPT als sidekick.

Waar een copywriter het verschil maakt

  • Empathie: een copywriter is geen robot, een chatbot daarentegen… We denken en voelen met je mee en vertalen je verhaal in een krachtige tekst.
  • Kritisch denken: algoritmes zijn als copywriters niet onze sterkste skills, kritisch nadenken en de juiste vragen stellen des te meer.
  • Taalgevoelig: synoniemen, antoniemen of – onze favoriet – een welgemikt woordmopje: check, dubbelcheck en triple check. Uiteraard staan ook onze punten juist. En niet enkel op de -i.
  • Nieuwsgierigheid: terwijl je bij ChatGPT enkel de antwoorden krijgt die passen bij jouw prompt, graaft een copywriter zelf naar de echte verhalen. We duiken samen in je wereld en gaan op ontdekking.

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact