Zo moet je een copywriter briefen

Creatief uit de hoek komen, originele insteken vinden, nadenken over structuur en de juiste kernboodschap vinden, … Een kolfje naar de hand van elke Bliksem-copywriter. Al neemt dat niet weg dat we vooraf graag een duidelijke briefing krijgen van je project. Zo weten we in welke richting we moeten kijken en zijn we van meet af aan een pak efficiënter. Een goede briefing, wat houdt dat precies in?

Inzicht in je merk, doelpubliek en kernboodschap is cruciaal om een impactvolle tekst te schrijven.

1. Wat is je business?

Toegegeven, bij Bliksem zijn we van vele markten thuis. Toch horen we graag uit jouw mond wat we moeten weten over je business. Verduidelijk wie jullie zijn, wat jullie doen en vooral waarom. Zo vinden we meteen de juiste tone of voice voor jouw teksten.

Een briefing met volgende elementen is onze natte droom:

  • de achtergrond en visie van je bedrijf
  • je aanbod (producten en/of diensten)
  • je merkpersoonlijkheid
  • je bedrijfswaarden
  • wie je klanten zijn
  • wie je concurrenten zijn
  • welke structuur moeten we volgen

2. Voor welk medium is de copy?

Jij vraagt, wij schrijven met plezier. Zolang we weten welk type tekst je voor ogen hebt en voor welk medium die moet dienen. Online tekst of to the point copy voor print, het vergt een andere aanpak. Korte, krachtige boodschappen voor Facebook, Instagram of LinkedIn, of een uiteenzetting van je bedrijf in een jaarverslag? We passen onze stijl aan, zodat jij je doel bereikt.

3. Wie is je doelpubliek?

Schrijven is onze passie, laat daar geen twijfel over bestaan. Toch willen zelfs sterke copywriters weten voor wie ze schrijven. Anders missen onze teksten hun doel. Wil je klanten overtuigen? Spreek je leveranciers of partners aan? Richt je je diensten of producten eerder op b2b- of b2c-klanten? Hoe gedetailleerder je input, hoe groter de impact van onze copy.

4. Wat wil je bereiken met de tekst?

Zoek je nieuwe medewerkers? Is je website aan opfrissing toe? Publiceer je een magazine? Hoe je iets het best verwoordt, laat je aan ons over. Wat je wil bereiken met je copy, vernemen we graag van jou. Geen paniek, dat mag gerust in losse bullets of via een beknopt overleg. Zolang we maar begrijpen waar je naartoe wil en wat de copy voor je business moet doen.

De effectiviteit van je tekst verhogen doen we onder meer met:

5. Wat is je deadline?

Goede afspraken maken goede vrienden. Bij Bliksem staan we voor open en heldere communicatie en dat betekent ook duidelijkheid over wat je wanneer verwacht. Vooraf bepalen we samen een deadline die binnen jouw plannen en in onze agenda’s past. Dat laat ons toe je copy tijdig in te plannen en af te werken. Een essentieel onderdeel van een succesvolle samenwerking.

Klaar om je brochure, persbericht of sociale media een boost te geven? Laat die copywritingopdrachten maar komen

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact