“Al aan het begin van mijn cursus copywriting voelde ik ‘Dit is het’”

Een opleiding kruidenkennis is het recentste wapenfeit op het cursuspalmares van Petra Broeders. Maar de echte eyeopener op educatief vlak was haar opleiding copywriting aan Syntra. Het was het startschot van een carrièreswitch die haar uiteindelijk bij Bliksem bracht. En toen waren ze met 6 …

Opstellen schrijven vormde het hoogtepunt voor de schoolgaande Petra. Toch koos ze na haar achttiende niet meteen voor taal. “Ik gleed in de richting menswetenschappen. Boeiende materie, absoluut, maar mensen helpen is een roeping. Eentje waarvoor ik niet 100 % in de wieg gelegd ben. Wat mij wel boeide? De veelheid aan verhalen. En ook wat een mens, op zijn Jambers gezegd, drijft. Achteraf gezien was dat de motivatie voor mijn keuze. Ik zie de studie van toen zeker als een verrijking”, benadrukt Petra.

Wie is Petra Broeders?

Wat wou je later worden? Niet zozeer wat, maar wie: Martine Tanghe.
Wat was je eerste copywritingopdracht? De nieuwsbrieven voor Passa Porta.
Wat is je grootste gruwel? Het woord ‘kids’.
Voor welk bedrijf zou je graag eens schrijven? Het Nederlandse agency Gardeners. “Niet vliegen, maar landen”, hun campagne voor Natuurhuisje, gewoon geniaal.
Wat is je favoriete koffie? Flat white met havermelk.

Schrijven als beroep

Na een korte periode in de sociale sector, ging Petra aan de slag bij de literaire organisatie Passa Porta, en werd taal – zeg maar – nog meer haar ding. “Om het schrijven beter in de vingers te krijgen, volgde ik een opleiding copywriting bij Syntra. Een aha-erlebenis. Een aantal jaren na mijn ‘afstuderen’ kwam ik Bavo Van Landeghem, een van de docenten bij Syntra en oprichter van copywritingbureau Scriptorij, tegen. Ik trok mijn stoute schoenen aan en vroeg of hij geen copywriter zocht. Kort daarna mocht ik starten. Het begin van een boeiend groeitraject.”

Gevoelige snaar raken

De weg naar copywriting liep misschien niet helemaal rechtlijnig, toch is de cirkel rond. “Als copywriter ben je ergens ook een beetje psycholoog”, vindt Petra. “Je wil een gevoelige snaar raken bij de lezer. Als je daarin slaagt, heb je je job goed gedaan. En de verhalen die me als achttienjarige triggerden om menswetenschappen te doen? Die vind ik vandaag bij de klanten van Bliksem.”

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact