schrijfstijlgids bedrijf

Waarom is een schrijfstijlgids goed voor je bedrijf?

Je marketingteam maakt teksten voor je website en sociale media. Je technische medewerkers schrijven een whitepaper. Je logistieke departement stelt richtlijnen op voor klanten en leveranciers. Herkenbaar? Wanneer werknemers uit verschillende teams teksten uitwerken voor intern en extern gebruik, is het nuttig een aantal basisregels vast te leggen. Hoe? Met een heldere schrijfstijlgids.

Een heldere schrijfstijlgids garandeert een consistente tone of voice naar klanten en partners, en vergroot hun vertrouwen.

Wat is een schrijfstijlgids?

Een schrijfstijlgids omvat regels en best practices om kwaliteitsvolle, consistente teksten te creëren binnen je bedrijf, voor communicatie naar zowel je medewerkers, klanten als leveranciers. Zo’n gids is een handige tool voor je medewerkers om content te genereren die eenduidig en samenhangend is.

Het nut van een schrijfstijlgids

Of je nu met medewerkers, onderaannemers, klanten of leveranciers in dialoog gaat, als bedrijf wil je authentiek en professioneel overkomen. Zo blijven klanten en partners overtuigd van je kennis en kunde. Een schrijfstijlgids heeft dus heel wat voordelen:

  • Je copy is consistent op website, sociale media, in brochures, …
  • Je bespaart tijd en geld want je moet niet telkens opnieuw het warm water uitvinden.
  • Nieuwe medewerkers vinden sneller hun weg.
  • Je bouwt een sterke merkidentiteit op.
  • Je komt betrouwbaar en geloofwaardig over.
  • Je verkleint de kans op fouten.
copywriting schrijfstijlgids

Het verschil tussen een schrijf- en huisstijlgids

Een merkgids of huisstijlgids ken je misschien al. Is dat dan niet hetzelfde als een schrijfstijlgids? Waar je merkgids – zoals de naam het zegt – focust op je merk, richt een schrijfstijlgids zich als het ware op de punten en de komma’s. En op de aanhalingstekens. 😉

Een merkgids bepaalt onder meer het logo, kleurenpalet, lettertype, de fotografiestijl en grafische ontwerpprincipes. Een schrijfstijlgids omvat het antwoord op volgende – en meer – vragen:

  • Wanneer gebruik je afkortingen of schrijf je een woord voluit?
  • Schrijf je cijfers als getal of niet?
  • Gebruik je ‘&’ of schrijf je ‘en’?
  • Gebruik je steeds een hoofdletter aan het begin van een opsommingsteken?
  • Communiceer je in de je- of u-vorm? (Ter info: wij houden van tutoyeren.)
  • Welke terminologie en welk vakjargon hanteer je?
  • Welke woorden moet je vermijden?
  • Welke tone of voice hou je aan?

Daarnaast omvat een copywriting stijlgids ook grammatica- en interpunctieregels, informatie rond de opmaak en structuur, en richtlijnen voor specifieke soorten copy. Denk bijvoorbeeld aan de gemiddelde lengte van een blog, een whitepaper, een socialmediapost, …

Kortom, een goede schrijfstijlgids bevat geen ondubbelzinnigheden en toont verschillende voorbeelden van wat wel en niet door de beugel kan. Overtuigd van de voordelen, maar weet je niet van welk hout pijlen maken? Vertrouw op Bliksem voor een doordachte en krachtige stijlgids.

Zet onze copywritingexperts aan het werk

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact