Content creëren is leuk, content die door Google opgemerkt wordt is nog leuker. Met een marktaandeel van meer dan 90 procent blijft de gigant de zoekopdrachten – en dus ook het SEO-landschap – domineren. Google sleutelt verder aan zijn algoritme om zijn gebruikers steeds relevantere antwoorden op hun vragen te bieden. Benieuwd hoe je in 2025 de aandacht van Google trekt? We lijsten de belangrijkste SEO-trends en -verwachtingen voor het komende jaar op.
Sinds de lancering van de Helpful Content Update in 2022 volstaat het niet meer om je website vol te proppen met keywords. Integendeel, Google straft je af met een lagere ranking. Hoe het dan wel moet? Schrijven met de lezer in gedachten door relevante, unieke content aan te bieden op basis van eigen inzichten en expertise. Laat de zoveelste herhaling van stereotiepe content dus maar aan je concurrenten over.
Naast inhoud is het ook belangrijk dat de lezer vlot zijn weg vindt op je webpagina’s. Optimaliseer conversies (CRO) en de gebruikservaring (UX) op je website om bezoekers langer vast te houden met, onder andere, een duidelijke webstructuur en relevante links.
Onlosmakelijk verbonden met Helpful Content is EEAT: Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Simpel samengevat: schrijf voor mensen, niet voor computers. Ga in gesprek met experts in het vak en vermeld het gezicht achter het artikel. EEAT was al een hot topic in 2024, maar in 2025 gaat het nog een stap verder.
Aan de hand van user signals zal Google de menselijkheid, expertise en betrouwbaarheid van je content evalueren. Scoor je hier goed? Dan beloont Google je met een betere ranking. Keerzijde van de medaille? Dit is een arbeidsintensief en duur proces.
Backlinks vergaren: een doorn in het oog van elke SEO-expert. Lastig en tijdrovend om te verkrijgen, maar wel essentieel voor je ranking. In 2025 verschuift de focus van linkbuilding naar brandbuilding en autoriteit. Geduld is hier op zijn plaats, want autoriteit bouw je niet van de ene op de andere dag op. Voor kleine, beginnende sites is het ellebogenwerk om op te boksen tegen de gevestigde groten.
Geen paniek, je harde SEO-werk zal gaandeweg zijn vruchten afwerpen. Focus op de uitbouw van een sterk merk, zet in op brand mentions en een digitale PR-machine, creëer en optimaliseer je content en laat Google vooral de rest doen.
De doorbraak van artificiële intelligentie (AI) verandert het zoeklandschap ingrijpend. Naar verwachting zal 85 procent van het organische verkeer via AI getoond worden. Blijven timmeren aan je zichtbaarheid om op AI’s radar te komen, is dus de boodschap. Neem de proef op de som: vraag een AI-tool zoals ChatGPT, Gemini of Copilot naar je bedrijf. Krijg je een “Ik weet het niet”? Dan is er werk aan de winkel.
Search Generative Experience (SGE) zal de resultatenpagina van Google (SERP) bovendien flink dooreenschudden. Boven de zoekresultaten komt een sectie waar AI je vraag à la minute beantwoordt. Denk aan een klein ChatGPT-scherm waarin je verder kan interageren. Klinkt handig, maar dit betekent ook dat de lezer minder snel door de organische zoekresultaten onder deze snapshot zal scrollen.
Wie nog steeds focust op geïsoleerde content is eraan voor de moeite. Je zal pas in het oog springen van zoekmachines als je content wijdverspreid is, over meerdere kanalen. Heb je een blog geschreven? Publiceer hem in zijn geheel, maar trek hem ook los in kleinere stukjes om je Facebook of LinkedIn mee te voeden. Giet het in een korte reel voor Instagram en experimenteer desnoods met TikTok. Hoe ruimer het draagvlak voor je content, hoe beter.
Gelukkig zijn er nog zekerheden in het leven. Net als in 2024, en alle voorgaande jaren, blijft technische SEO ook in 2025 een belangrijk onderdeel van je strategie. Werk 404-fouten weg, optimaliseer de laadtijd van je website, integreer gestructureerde data, update je robots.txt op tijd en stond. Het zijn slechts enkele voorbeelden van techniciteiten die Google kan smaken. Voer je deze zaken goed uit, dan boost je de prestaties van je website aanzienlijk.
Mobile first blijft the way to go, al is dat geen verrassing. Het aantal mobiele gebruikers gaat nog steeds in stijgende lijn, en dat heeft ook Google in de gaten. De zoekmachine zal de zogenaamde mobile friendly websites nog altijd boven de desktopversies verkiezen. Responsiviteit is hier de sleutel. Wees zeker dat je webpagina’s mee schalen met de verschillende schermformaten, van tablet tot smartphone. Geef bovendien de voorkeur aan korte, visueel aantrekkelijke en scroll- en scanbare tekst.
Authentieke content nodig? Dan is de hulp inroepen van een copywriter een slim idee. Slide in our dm’s and mailbox
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.