Home » Je eigen magazine maken in 4 stappen

Een magazine maken in 4 stappen

Een nieuwe folder maken, een eigen magazine starten, een gloednieuwe brochure lanceren of een personeelsblad uit de grond stampen. Het start altijd met een goed idee en eindigt (vaak) in drukwerk. We nemen je stap voor stap mee in het proces van het magazine maken. Grosso modo kan ja dat proces onderverdelen in 4 fases: de conceptfase, de ontwerpfase, de uitwerkingsfase en natuurlijk de druk als kers op de taart.

“Lees en herlees alles voor je de drukklare bestanden aan de drukker levert. Want nadien is het te laat. Doe zelf een check en een re-check, maar laat ook buitenstaanders nakijken en nalezen.”

 1/ Start met het concept

Alles start met een goed idee. Die ideeën liggen soms voor het rapen, maar soms ook niet. Brainstormen is dus de boodschap. Vooraleer je start met het spuien van gekke voorstellen en zotte vondsten, bedenk voor wie en vooral waarom je een folder, brochure of magazine wil lanceren. Begeleiding nodig voor het volledige proces? Verschillende magazinemakers bieden projectbegeleiding aan op maat.

  • Selecteer je doelgroep
    Wie is je doelgroep? Actieve sporters of IT-nerds, gepensioneerde ambtenaren of tienerdochters?  Je doelgroep bepaalt in grote mate je manier van werken en je mogelijkheden. Aan de andere kant kan het ook een stimulans zijn om je doelpubliek mee te nemen naar onbekende onderwerpen en inspirerende nieuwigheden.
  • Wat is je boodschap?
    Welke boodschap wil je uitdragen? Wil je informeren of inspireren? Het doel van je drukwerk leg je op vast bij de start.
  • Hoe wil je die verspreiden?
    Waar en hoe je wil de folder, magazine, tijdschrift of brochure verspreiden, en op welke oplage? Ga je voor klassiek drukwerk of wil je een digitaal magazine. Het heeft sowieso een invloed op je brainstorm. Moet je publicatie bestand zijn tegen weer en wind of wil je op de salontafel belanden? In welk formaat wil je publiceren? Tabloidformaat, A4, A5, A6 of iets tussenin? Hou er op voorhand rekening mee, dan kom je achteraf niet voor verassingen te staan.
  • Denk out-of-the-box
    Verzamel zoveel mogelijk ideeën. Ze zullen niet allemaal bruikbaar zijn, maar hoe groter de poel om uit te kiezen, hoe leuker het eindresultaat. Na het brainstormen is het kwestie van de juiste keuzes te maken. Hou daarbij je budget in het achterhoofd. Het heeft geen zin om grootse keuzes te maken als ze financieel niet haalbaar zijn.

2/ Laat het ontwerpen beginnen

Je weet waar je heen wil met je tijdschrift of . Mooi! Nu is het tijd om de ideeën in de praktijk om te zetten. Dat begint met het uittekenen van het concept. In klad, uiteraard. Niets is definitief tenzij het in de Bijbel staat.

  • Teken je bladspiegel uit
    Reserveer de ruimte voor je geselecteerde onderwerpen, artikels, foto’s, berichten, call to actions en noem maar op. Hoe beter je de ruimte inschat in deze fase, hoe makkelijker de eigenlijke uitwerking zal verlopen.
  • Timing is alles
    Zet meteen een duidelijke timing voorop. Deadlines helpen je om de tijd niet uit het oog te verliezen. Zorg dat de mensen die bij de uitwerking betrokken zijn (copywriters, grafisch ontwerpers, fotografen, drukkers) voldoende tijd en ruimte hebben om hun onderdeel uit te voeren. Zonder dat je te snel moet gaan.

3/ Uitwerken die handel

Neem je alles zelf in regie of spreek je een magazinemaker aan om alles in goede banen te leiden? De keuze is aan jou. Hou er rekening mee dat het uitwerken van een publicatie een project is. Schrijvers, copywriters, ontwerpers, fotografen en drukkers moeten worden aangespoord, aangeschreven en ook wel eens aangevuurd.

  • Tekstleverancier
    Wie levert de inhoud van je tijdschrift of magazine? Heb je zelf een vlotte pen? Des te beter. Je kan meteen zelf aan de slag. Verwacht je input van collega’s? Zorg dan voor een duidelijke briefing en delegeer er op los. Of doe je beroep op een externe redactie en freelance copywriters? Die hebben ervaring met schrijven, het maken van magazines en specifieke onderwerpen toegankelijk maken voor een breed publiek. Het is vaak de beste keuze.
  • Schrijven is schrappen
    Sowieso is het altijd een goed idee om alles te laten nalezen door een externe redacteur. Hij of zij haalt er de fouten en het vakjargon uit.
  • Visuele keuzes
    Dezelfde keuzes maak je bij de selectie van het beeldmateriaal en een grafisch ontwerper. Een professionele fotograaf zorgt sowieso voor een meerwaarde op visueel vlak. Zo moet je geen beroep doen op die vervelende stockfoto’s en kan je ook die halfslachtige beelden gemaakt met smartphones naar de prullenbak verwijzen. Idem voor een grafisch ontwerper. Hij of zij bepaalt de look & feel van je blad en heeft dus een doorslaggevende rol. Make your choice, but choose wisely, my friend.

4/ De druk (is van de ketel)

Je bent tot hier geraakt zonder kleerscheuren en op tijd? Gefeliciteerd, goed gewerkt. Ongetwijfeld ligt in deze fase je budget al lang vast, weet je in welk formaat je tijdschrift, magazine of brochure wil lanceren, en weet je welk papier je wil. Glanzend, mat, hard- of softcover, geniet of gelijmd.

  • Check, dubbel check
    Lees en herlees alles voor je de drukklare bestanden aan de drukker levert. Want nadien is het te laat. Doe zelf een check en een re-check, maar laat ook buitenstaanders nakijken en nalezen. Hoe meer, hoe liever en hoe kleiner de kans op drukfouten.

Done? Proficiat. Je hebt binnenkort een nieuwbakken magazine, folder, brochure, personeelsblad of tijdschrift in je handen. Ben je nog op zoek naar een magazinemaker? Geef een seintje. We kunnen vast helpen.

Klik, lees en verras jezelf

In de praktijk

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast.
Je hebt je scherpe pen al gevonden.

Contacteer ons
2018-11-15T08:51:43+00:00