Home » 5 SEO-trends voor 2020

5 SEO-trends voor 2020

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. SEO of zoekmachineoptimalisatie is er misschien wel één van. Wil je ook dit jaar blijven scoren met je website en je webpagina’s bovenaan de Google zoekresultaten katapulteren? Tijd om te kijken wat SEO in 2020 voor jou in petto heeft.

Voice search of spraakgestuurde zoekopdrachten
winnen aan belang. Schrijf dus in natuurlijke spreektaal.

Hoe ziet SEO er dit jaar uit? Benieuwd welke SEO-trends uit 2019 zich doorzetten? Zijn er grote veranderingen? Wij zetten de vijf belangrijkste nieuwigheden voor 2020 op een rij.

1. Mobiele website

Verbeter je mobiele website. Dankzij nieuwe technologieën en het snelle internet dat overal beschikbaar is, zoeken mensen vandaag met een smartphone in plaats van een desktop. In de toekomst zal dit alleen maar toenemen.

Niet alleen de laadsnelheid, ook de technische optimalisatie van een website is belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan attachments. Gebruik het nieuwe formaat WebP dat veel kleiner is en van betere kwaliteit dan oudere bestandsformaten zoals JPG, PNG en GIF.

2. Voice search

Nog een trend die het komende jaar verder zal toenemen: voice search. Geef toe, je hebt het zelf ook al gebruikt. Voor spraakgestuurde zoekopdrachten schrijf je content in natuurlijke spreektaal. Vervul de behoefte van je klant en stop concrete vragen en antwoorden in je tekst. Geen losse zoekwoorden dus. En focus op de intentie van de gebruiker. Waarnaar is hij specifiek op zoek? “Hey Google, wat zijn de SEO trends voor 2020?”

3. Featured snippets

Zet in op featured snippets en zero click searches. Een snippet is het aparte kader dat je meestal bovenaan de zoekresultatenpagina van Google vindt zonder door te klikken.

Een goede snippet:
● geeft een beknopt en duidelijk antwoord op de vraag
● gebruikt teksten, lijsten, grafieken en afbeeldingen
● valt op door nieuwe zoekwoorden
● zet aan om door te klikken naar de website
● bevat FAQ en antwoorden

Een leuke oefening: scroll zelf even door Google en ontdek welke vragen er in jouw sector vaak worden gesteld. Welke concurrenten scoren hoog en welke zoektermen gebruiken zij?

4. Content is nog steeds king

En dan is er BERT. Niet de beste vriend van Ernie, wel de belangrijkste Google update van de laatste jaren. Google gebruikt hierbij AI (artificiële intelligentie) om betere resultaten te tonen bij ingewikkelde zoekopdrachten. Gelukkig blijft content nog steeds kingeuh queen.

● Toon je gebruikers zo snel mogelijk de gevraagde en correcte informatie
● Geef duidelijke antwoorden
● Creëer structuur in je teksten

Extra tip: optimaliseer je website voor je bezoekers, zo vergroot je de kans om hoog te scoren in zoekopdrachten.

5. Opkomst van visual search

De gebruiker gaat steeds op zoek naar de gemakkelijkste oplossing. Waarom een ingewikkelde omschrijving van een plant ingeven in Google als je via een foto onmiddellijk naar de juiste links wordt geleid? Visual search platforms zoals Google Lens en Pinterest stijgen in populariteit.

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit en voeg de juiste alt-teksten en omschrijvingen toe. Bedenk een passende bestandsnaam en plaats regelmatig updates. Zo ben je helemaal mee met de nieuwste trends in SEO-land en haalt je website binnenkort extra clicks binnen.

Graag meer weten over SEO-optimalisatie? Toch niet tevreden over het resultaat van je eigen labeur? Contacteer een copywriter. Die schudt zo de juiste content uit zijn mouw en kent de tricks voor je online vindbaarheid.

Klik, lees en verras jezelf

In de praktijk

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast.
Je hebt je scherpe pen al gevonden.

Contacteer ons
2020-01-15T14:23:07+00:00