Een handgeschreven brief of een persoonlijke tip krijgt meer gedaan dan een anonieme reclamefolder in je brievenbus. Daarvan moeten we je niet overtuigen. Trek dat door naar het digitale en een nieuwsbrief die rechtstreeks in de mailbox van een (potentiële) klant valt, is een pak effectiever dan een online advertentie. Je leest het goed: dit is een pleidooi voor de goede oude nieuwsbrief.
Een nieuwsbrief klinkt minder hedendaags dan de heetste sociale media – is that you, TikTok? Toch is het als marketingtool allerminst afgeschreven. De nabijheid en directheid van een nieuwsbrief blijven zijn grootste troeven. Enkele redenen om ook in 2024 te kiezen voor dit medium.
Een nieuwsbrief belandt meteen en welgemikt in je mailbox. Door een intrigerende subject line klik je zo’n nieuwsbrief open en lees je meteen wat je favoriete onderneming je wil vertellen. Niet scrollen, niet ploeteren door eindeloze Google-pagina’s. Gewoon jij, je mailbox en een verse nieuwsbrief.
We moeten er geen doekjes om winden: organisch bereik op sociale media neemt af. Als je niet betaalt voor online advertenties, heb je geen garantie dat jouw doelgroep het effectief ziet – en zelfs als je betaalt, blijft het een gok. En wat als je socialmedia-account gehackt of offline gehaald wordt? Met een goed gevulde adreslijst kan je jouw (potentiële) klanten altijd bereiken.
Liefde op het eerste gezicht? Geloven we niet in. Niemand koopt bij een eerste kennismaking. Daarom zijn duurzame relaties zo belangrijk in marketing. Door regelmatig iets van je te laten horen met je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Zo blijven je fans op de hoogte van je doen en laten, leren ze je beter kennen en denken ze meteen aan jou als ze nood hebben aan producten of diensten die jij ook aanbiedt.
“Hey Sofie” of “Goeiemorgen Kristof”: het is fijn als iemand je persoonlijk begroet. Al helemaal als de nieuwsbrief ook afgestemd is op je interesses en je als hobbytuinier geen e-mails krijgt over vliegdekschepen (tenzij dat je passie is). Met nieuwsbrieven kan je segmenteren en enkel die doelgroep aanschrijven voor wie je boodschap bedoeld is.
De kans dat iemand je e-mail opent is groter dan dat hij je bericht organisch op sociale media ziet. Als hij je boodschap ontvangt via e-mail, dan is de kans opnieuw groter dat hij overgaat tot actie dan via sociale media. De conversie – het aantal ontvangers van je boodschap dat actie onderneemt – is bij sociale media 3 % en bij e-mailmarketing 8 %. Die actie kan een doorklik naar een blogpost, een product of je nieuwe website zijn.
Helemaal overtuigd om aan je nieuwsbrief te beginnen of je e-mailmarketing nieuw leven in te blazen? Wij helpen je graag om bestaande content in pakkende nieuwsbrieven te gieten, nieuwe teksten uit onze mouw te toveren en prikkelende subject lines te pennen.
Contacteer ons en we gaan graag voor je aan de slag.
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.