schrijven voor sociale media

5 tips voor socialmediaposts die wel gelezen worden

Scrol, like, weg. Zo snel gaat het op social media. Elke minuut van de dag krijgen we een stortvloed aan socialmediaposts te verwerken. Hoe val je op tussen die massa content? Met deze vijf schrijftips verover je de feed. 

1. De kracht van het eerste woord

Een fractie van een seconde, meer krijg je niet. In die tijd beslist je lezer: blijf ik hangen of scrol ik verder? Start daarom je post altijd met een krachtige scrollstopper. Stel een prikkelende vraag, deel een herkenbare situatie, strooi een onverwacht weetje, gooi er een sterk cijfer tegenaan of wek nieuwsgierigheid met een teaser. Als het maar een zin is die doet denken: “Ho, dit moet ik lezen.”

Schrijf mijn scrollstopper

2. Hapklare copy

De socialmediascroller is lui, heel lui. Niemand leest graag een muur van tekst. Maak je post daarom zo scanbaar mogelijk. Gebruik opsommingstekens, geef lucht aan je copy via witruimte en ga voor korte, actieve zinnen. Stel jezelf telkens de vraag: kan dit korter, zonder de boodschap te verliezen? Allemaal tips die ritme in je tekst brengen en hem leesbaarder maken.

3. En … actie

Wil je dat mensen reageren, doorklikken of gewoon even glimlachen? Eindig elke socialmediapost met een passende en duidelijke call to action. Gooi de “Klik hier” overboord en kies voor een origineler alternatief. Eentje dat meteen verwijst naar het doel en nieuwsgierigheid opwekt. Hoe concreter de call to action, hoe groter de kans dat je lezer ook effectief tot actie overgaat.

Help mij knallen op sociale media

Toch klikbaarder dan een “Neem contact op”, hé?

4. Synergie tussen beeld en tekst

Social media draait om de harmonie tussen tekst en beeld. De visual trekt de aandacht, de copy geeft betekenis. Laat die twee elkaar versterken. Laat het beeld (figuurlijk) spreken of geef een extra duwtje met kernwoorden op de visual. Emoji’s kunnen, zolang ze functioneel zijn en niet storen.

5. Herkenbaar, met lef

De beste posts klinken als jouw merk en niet dat van iemand anders. Schrijf je altijd zakelijk en professioneel? Begin dan niet plots met “Yo, volgers!”. En schrijf je normaal luchtig en speels? Laat dan het stijve taalgebruik achterwege. Consistentie biedt herkenbaarheid. Maar voeg er altijd een vleugje lef aan toe: een andere schrijfstijl dan je concurrent, een verrassende insteek of een gedurfd statement maken dat je publiek je niet alleen herkent, maar je ook onthoudt.

 

Vind je het lastig om deze tips naar de praktijk te vertalen? Geef het stokje gerust door. We helpen je met posts die prikkelen, triggeren en blijven plakken.

Geef mijn feed power

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact