Een uitnodiging voor het eetfestijn van je voetbalclub of een brochure voor 100.000 studenten. Hun doel is hetzelfde: aanzetten tot actie, liefst zo snel mogelijk. Weg met lange zinnen. Maak het kort, bondig en aangenaam. Een portie wervende copy in een overtuigende tekst? Komt eraan!
De Dikke Van Dale en de 10-delige Winkler Prins Encyclopedie bestaan al. En voor dikke romans kan je rekenen op een gans leger aan auteurs. Jij mag je copy dus lekker kort en krachtig houden.
Ik lees, dus ik ben. Dat gevoel wil je lezer hebben. Schrijf dus actief en betrek de tekst op je doelpubliek. Gooi lange, onduidelijke en vreemde constructies in de prullenmand. In het digitale tijdperk hou je het simpel. Short copy regeert, met allerlei mobiele schermen als dienaar. Alles wat over de schermrand vloeit, is teveel.
Niet alle hulp is welkom. Die van bepaalde hulpwerkwoorden bijvoorbeeld. Die moeten kunnen worden vermeden. Leest lastig, niet? Not done als je een leuke tekst wil schrijven. Hulpwerkwoorden zijn saai en slorpen nuttige alinearuimte op. O ja, een stopwoordje als ook… laat je beter thuis.
Overbodige woorden wekken irritatie op in een tekst. Woorden zoals de kunnen en de dussen van deze wereld schrap je beter. Je tekst zal je dankbaar zijn. Je lezer ook. Maak alles kort en bondig. Van een déjà-vu gesproken.
Lijstjes zijn duidelijk en trekken meteen de aandacht, zeker online. Zorg daarom voor duidelijke opsommingen in je copy. Organiseer de lijstjes volgens lengte – zet de kortste kenmerken of voordelen bovenaan – voor optimaal leescomfort.
Hou het boeiend en verrassend. Door te spelen met de zinsbouw, haalt je lezer het einde van de pagina wél. Een gevarieerde tekst, daar hee toch iedereen zin in? Toetsenbord in de aanslag en hou je koppie bij je copy. Veel succes!
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.