Telkens opnieuw onderwerpen verzinnen voor je blog: nee, dat is niet altijd evident. Zelfs als doorwinterde blogger moet ik geregeld zelf op zoek naar extra inspiratie. En dat is dik oké. Want ik weet waar ik die kan vinden. En straks jij ook want met deze praktische tips heb je altijd inspiratie voor je blog.
Je blogt over je passie of over iets waar je veel over weet. Dat is mooi. Je lezers appreciëren je enthousiasme ongetwijfeld, maar ze willen vooral hun voordeel halen uit je blog. Schrijf over wat hen bezig houdt. Geef antwoorden op vragen die je lezer zich stelt.
Eerst moet je weten welke vragen ze zich stellen. En daarbij komt Google goed van pas. Wanneer je een zoekterm ingeeft in Google, vult de zoekmachine je opdracht automatisch aan volgens de vaakst gezochte woordencombinaties. Zo ontdek je onmiddellijk wat anderen zich afvragen over jouw merk, product of dienst. Als je nog dieper wil graven, kan je altijd aan een SEO-expert vragen om een trefwoordenonderzoek te doen.
Af en toe vind je een mail met een algemene vraag in je mailbox. Of misschien lokken je huidige blogs wel interessante vragen uit, die je terug vindt in de comments. Vragen of opmerkingen die meer mensen bezig houden, zijn een ideaal uitgangspunt voor een nieuw blogbericht. Neen, soms moet je het niet verder zoeken.
Uiteraard zijn er ook succesformules die eindeloos recycleerbaar zijn. Tenminste zolang je voldoende varieert en ze persoonlijk invult. Injecteer het DNA van je bedrijf in je blogberichten en toon je lezers waarom je specialist ter zake bent.
De Week van de Steak, de Dag van de Secretaresse: ja, alles en iedereen hee tegenwoordig zijn eigen dag. En daar kan je makkelijk je voordeel mee doen. Op www.daysoheyear.com vind je een uitgebreide kalender met alle dagen die iets te betekenen hebben. Van “I Love to Write Day” op 15 november tot Internationale Dag van de Veiligheidsspeld op 10 april (ja, dat bestaat echt): er is altijd wel iets te vieren. Zoek even naar de zaken die voor jouw sector of onderwerp toepasselijk zijn, en je bent vertrokken voor een dag of 10. Of 20.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.