layout website structuur website linkbuilding

Copywriting of content writing, wat is het verschil?

Copywriters brengen een boodschap graag sterk en stevig over. Hoe ze dat doen verschilt, afhankelijk van je verhaal en je doel. Veel woorden en informatie of weinig, maar stuk voor stuk de juiste? Het is een cruciale vraag en meteen het meest zichtbare verschil tussen content writing of copywriting. We geven je graag nog wat meer uitleg. Kort en krachtig – of wat dacht je?

“Woorden schrijven en schrappen, tot elke letter klopt.
Dat doet een copywriter dagelijks.”

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van een tekst met als doel mensen te overtuigen. Je wil de lezer aanzetten tot een bepaalde actie. Waarom moeten ze in de zoekresultaten op jouw website klikken, waarom moeten ze op jouw expertise een beroep doen, hoe creëer jij meerwaarde voor je klanten, …? Daarom is het zo belangrijk dat deze teksten naadloos aansluiten bij de huisstijl van het bedrijf.

Om de lezer echt te verleiden en het maximale uit elk medium te halen, is elke zin zorgvuldig opgebouwd en gefinetuned. Ooit het spreekwoord Kill your darlings gehoord? Een copywriter doet het op dagelijkse basis. Woorden schrijven en schrappen, tot elke letter klopt.

Voorbeelden van copywriting:

Wat is content writing?

Met content writing wil je het doelpubliek informeren. Uiteindelijk wil je de lezer ook aanzetten tot actie, maar dat is niet het voornaamste motief van dit type tekst. Waardevolle en kwalitatieve inhoud primeren. Daarom lever je voor content writing altijd wat meer input aan, of laat je de copywriter extra research doen. Voor webteksten gaat dit dan gepaard met een gericht trefwoordenonderzoek.

Net omdat je zoveel mogelijk info wil geven en je expertise wil delen, zijn deze teksten gewoonlijk langer. En wees gerust: zolang je interessante content biedt, wil de lezer gerust zijn tijd en aandacht investeren in jouw lijvige tekst.

Voorbeelden van content writing:

Hybride copywriting

Het wezenlijke verschil tussen copywriting en content writing zit in het doel van de teksten. Denk daar bij de start van ieder project dus goed over na. Wil je informeren of overtuigen? Al is een hybride vorm ook mogelijk. Denk maar aan een wervende call-to-action aan het einde van een blogbericht of SEO-webpagina. Ook een advertentie kan beide doelen dienen, in de vorm van een publireportage, bijvoorbeeld.

Waar je met copywriting vooral op emoties inspeelt en zeer empathisch schrijft, moet je voor content writing enkele research skills onder de knie hebben om een goede informatieve tekst vorm te geven. Let op, ook daar is overtuigingskracht nodig. Met een sterke titel zet je bezoekers namelijk aan om je tekst effectief te lezen. Ongeacht het type tekst.

 

Copywriting of content writing? Bliksem Schrijfbureau heeft de expertise en de woorden om je boodschap te vertalen in een wervende tekst. Zet ons aan het werk!

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact