We leven in een mobiele wereld. Een gsm is een smartphone. Het is een volwaardige computer die je dagelijks gebruikt en vaker aangrijpt om zaken op te zoeken dan je desktopcomputer. Een website die aangepast is voor mobiel gebruik (responsive) is een basisvereiste geworden. En dat heeft ook een invloed op de copywriting.
Mobiel schrijven is anders. Directer vooral.
Je lezers willen in één oogopslag een duidelijke structuur op hun smartphoneschermpje. Zonder al te veel moeite te doen. Maak het leven van je lezer gemakkelijk. Vermijd lange zinnen. Ze vormen te grote blokken tekst, zeker op dat kleine scherm.
Gebruik dus tussentitels
Eventueel met een korte inleidende alinea
Kleine schermen beperken je literaire vrijheid. Die roman van 500 pagina’s kan je vergeten. Lezers willen snelle en to the point informatie. Schrap tot je enkel de essentie overhoudt. Snoei in je copywriting en gooi al de overbodige proza onmiddellijk in de schrijversprullenbak.
Draai niet rond de pot. Schrijf je pagina’s met een duidelijk doel voor ogen. Bouw je teksten rond wat je bezoekers willen weten. Want elke lezer heeft een doel: contact opnemen, een product kopen, meer informatie ontvangen …
Verplaats je in de gedachtegang van de bezoeker. Wat wil hij/zij echt te weten komen? Wat interesseert hem/haar en zet aan tot actie? En schrijf ernaar.
Een algemene gulden regel voor webteksten: spreek je lezer aan met ‘je’. Mobiel is deze richtlijn zo mogelijk nóg belangrijker. Door de notifications, tweets en mails op zijn/haar smartphone zijn er heel wat afleidingen. Slaag je erin je lezer helemaal in de ban te houden? Dan zit alles snor.
Een voorspel is belangrijk, maar niet op je mobiele website. Een mobiele sessie is kort. Een vluggertje, zo je wil. Val dus meteen met de deur in huis en geef de belangrijkste informatie aan het begin van je tekst. Wie echt geïnteresseerd is, leest verder. Anderen haken sneller af, maar krijgen toch waarvoor ze gekomen zijn.
Je lezer stelt je krachtige, bondige en actieve teksten zeker op prijs. Maar er is meer: Google doet een extra duit in het zakje. Sites die geoptimaliseerd zijn voor smartphone hebben een streepje voor in de zoekresultaten. De SEO-kers op de responsieve taart!
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.