Hoog scoren in Google zonder te adverteren. Dat is de natte droom van elke websitebouwer. Gelukkig zijn er tips & tricks om die droom te verwezenlijken. Ook voor beginners. Ga vandaag van start met deze 5 tips voor zoekmachine optimalisatie, kortweg SEO.
Investeer in content en inhoud van je websiteteksten. Hoe uitgebreider en nuttiger de inhoud, hoe langer je bezoekers blijven hangen en hoe interessanter je site wordt. Zowel voor Google als voor je bezoekers.
Je content kan puur informatief zijn of inspirerend. Zorg er altijd voor dat je inhoud past bij de diensten of producten die je aanbiedt. Enkel trefwoorden knippen en plakken werkt niet. Google houdt, net als je bezoekers, ook rekening met context: de betekenis van je inhoud.
Een zoekterm als ‘plaatjes schieten’ bijvoorbeeld kan zowel voor een fotograaf als voor een karabijnschutter van paskomen. De woorden zijn identiek, maar er is een groot verschil in betekenis. Staat je inhoud los van enige context, dan haken je bezoekers af. Hoe beter content en context op elkaar afgestemd zijn, hoe hoger je scoort in zoekmachines.
SEO-copywriting: de kunst van het schrijven van webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Hoe? Door de kracht van trefwoorden en zoekwoorden te vergelijken in een onderzoek, die te analyseren en de gepaste keywords op een natuurlijke manier in je webteksten te integreren. Ga voor een vlot leesbaar geheel, dat zowel voor je bezoekers als voor Google aantrekkelijk is.
Need for Speed was ooit een populaire racegame. Vandaag is het pure realiteit. Zeker op vlak van surfgedrag. Niemand wacht graag online tot een pagina geladen is. Hoe sneller, hoe beter. En hoe minder kans dat de surfers al afhaken vooraleer ze op je pagina belanden.
De laadtijd van je website heb je zelf in handen. Het is vaak technisch, maar o zo belangrijk. Tips om je eigen sitesnelheid te optimaliseren? Check je Google Analytics-account. Surf naar Gedrag > Sitesnelheid > Suggesties voor snelheid. In de tabel zie je de gemiddelde laadtijd per pagina, je score voor je PageSpeed en een link met suggesties om die score te verbeteren.
Pol, Jos of Marie. Het zijn namen, maar niet de bestandsnamen die je geeft aan de afbeeldingen op je website. Net zoals je probeert om trefwoorden binnen te smokkelen via tekst, doe je dat ook bij je afbeeldingen.
Neem essentiële trefwoorden van je bedrijf of van je product op in de bestandsnamen. Bij het uploaden van je foto voeg je meteen ook een relevante beschrijving toe in de tag. Google zoekt immers niet alleen op tekst, maar ook op beeld.
Een landingspagina is een specifieke pagina, op maat gemaakt voor een welbepaald onderwerp, doelgroep of actie. De bezoeker leest in één oogopslag wat hem of haar interesseert. Snel, efficiënt en erg handig voor je zoekresultaten. Het is de uitgelezen plek om specifieke content en context te plaatsen. Herinner je tip nummer 1?
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.