Verhalen vertellen is van alle tijden. Van het kampvuur uit vervlogen tijden tot de online stories op Instagram of Facebook. Meer dan ooit is storytelling cruciaal voor content marketing. Want echte mensen, ware verhalen en authentieke inhoud maken je bedrijf of merk sterk.
Storytelling – letterlijk het vertellen van een verhaal – is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het marketinginstrument bij uitstek. Consumenten houden niet meer van opdringerige beloftes en slogans. Mensen willen zich identificeren met een product of dienst waar ze achter staan. Niet omdat het product zus of zo eruit ziet. Wel omdat het een visie uitdraagt waarin ze zichzelf herkennen. Het verhaal is de ideale tool om die emoties en informatie hapklaar te presenteren. Je overtuigt potentiële klanten van je maatschappelijk doel, je bedrijfscultuur en de extra dimensie achter je merk.
Succesvolle verhalen zijn er in alle vormen en maten. Van muziekclip over tekenfilm tot kleppers van boeken: allemaal volgen ze enkele basisregels. Want net als een smaakvol gerecht hee een overtuigend verhaal enkele essentiële ingrediënten.
Met het basisrecept hierboven bereid je je eigen verhaal. Zonder kruiding blij het uiteraard wat flets. Het peper en zout van treffende storytelling bestaat uit drie eenvoudige kenmerken. Elk verhaal is:
Een eenvoudige tip om de structuur van je verhaal te bepalen is het aloude drieluik: probleem, oplossing en succes. Met die formule brouwden de oude Grieken hun verhalen al. Door eerlijk en transparant te vertellen, krijgen de verhalen een authentiek karakter. Dat wekt geloofwaardigheid en vertrouwen op bij je lezers.
De geloofwaardigheid en het vertrouwen in je bedrijf versterk je door persoonlijk te schrijven. Laat je verhaal aansluiten bij de pijnpunten, interesses, behoeftes, uitdagingen en frustraties van je doelpubliek. Zo voelen ze zich meteen betrokken.
Zelf een sterk verhaal schrijven voor jouw bedrijf of product? Hou rekening met deze 3 ultieme tips om doelgerichter te schrijven.
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.