Een goede titel is belangrijk. Hiermee vang je de aandacht van de lezer en potentiële klant. Je krijgt maar één kans. Die duurt een paar seconden. In die oogopslag overtuig je de bezoeker om verder te lezen. Of hij haakt af, omdat je titel te slap is en zoekt elders naar interessante informatie.
Een titel schrijven kan in principe iedereen, maar een goed exemplaar schrijven is een vak apart. Wist je dat journalisten vaak de kop boven hun artikels door de eindredacteur laten verzinnen? Met deze tips en tricks ben je op weg om een volleerde titelontwerper te worden.
Start met een werktitel. Er verandert nog veel tijdens het schrijven van de tekst. Probeer wel een concreet thema aan te snijden. Schrijf bijvoorbeeld niet “10 opvoedtips”, maar denk aan “Praktische opvoedtips voor jonge kinderen” of “Hoe zorg je voor meer harmonie met pubers in huis”. Naarmate het schrijfproces vordert krijgt de titel definitief vorm. Titels die met hoe, wat of waarom beginnen, doen het altijd goed. Geef maar toe, je klikt er zelf ook op.
Creëer realistische verwachtingen bij de lezer. Een goede titel prikkelt de lezer om verder te lezen. Het moet meteen duidelijk zijn waarover het artikel gaat. Beloof niets wat je niet waarmaakt. Clickbait is not done. Verleidelijk, maar als je de lezer zijn verwachtingen niet invult, komt hij niet meer terug.
Kom in de titel tot de essentie over het onderwerp dat je wil toelichten. Een goede titel is kort: maximum 55 tekens. Gebruik krachtige taal en woorden met pit. Kies voor termen die uit een bepaald vakgebied komen en gebruik ze eens in een andere context. Wees niet bang van een beetje humor. En de ultieme test? Denk altijd even na of je zelf op een blogbericht met die titel zou klikken.
Durf verrassend uit de hoek te komen. Je wil niet de zoveelste blogger zijn die schrijf over “Gezonde voeding” of “Interieurtrends voor 2020”.
Een goede titel leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Zoek een manier om trefwoorden in de titel te verwerken en zet ze bij voorkeur vooraan. Overdrijf niet. Als het te geforceerd klinkt, is het een no-go. Het is belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen een titel die goed klinkt en voldoet aan de regels van de SEO-optimalisatie. Best wel een uitdaging.
Vooraleer je je titel en tekst online gooit, is het een goed idee om een tweede mening te vragen aan je lief, grootmoeder, collega of vriend. Zij kijken met een frisse blik en vanuit een andere invalshoek. Dit schept helderheid. Zo krijg je vaak een betere versie en komt die perfecte titel heel dichtbij.
Je gaat aan de slag met deze tips, maar die toptitel wil maar niet op het blad verschijnen? Contacteer een copywriter met een vlotte pen. Die heeft de klus zo geklaard.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.