copywriter productbeschrijving online webshop seo e-commerce bliksem schrijfbureau webtekst
Foto Waarom een webtekst geen brochuretekst is

Waarom een webtekst geen brochuretekst is

Je betaalde een copywriter om je webteksten te schrijven en diezelfde teksten gebruik je nu in je brochure. Dat is je goed recht, het zijn jouw teksten. Een goed idee? Neen, dat is het niet. En we leggen je graag uit waarom.

Een website is geen brochure en een blog is geen nieuwsbrief. Gevatte teksten schrijven is 1 ding. De inhoud, stijl, lengte en structuur aanpassen aan het gebruikte medium is een ander paar mouwen. Al te vaak wordt copy hergebruikt, waardoor het zijn uiteindelijke doel mist: je lezer of bezoeker overtuigen. Herwerk je teksten dus, of schakel een ervaren copywriter in.

“Elk communicatiekanaal vraagt een andere tekst.
Zo prikkel je de lezer en zet je meer aan tot actie.”

Zoek en vind op de site

Je website is je uithangbord bij uitstek en moet daarom aantrekkelijk en to the point zijn. Hoe mooi of hip je site ook is, content is het belangrijkste onderdeel. Je bezoekers spenderen namelijk niet oneindig veel tijd op je website. In 1 oogopslag moet duidelijk zijn wat je aanbiedt. Zowel voor je bestaande als je potentiële klanten.

Daar komt nog bij dat een bezoeker je site niet leest, maar scant. Pas als zijn oog op iets valt, zal hij ook effectief lezen. Voor prikkelende webcopy gebruik je korte zinnen, afgewisseld met opsommingen en beeld. Breek je tekst op in kleine tekstblokken en trek de aandacht met tussentitels.

De kracht van sociale media

Met een socialmediapost wil je in eerste instantie je publiek triggeren. Sociale media zijn een essentieel onderdeel van je communicatiestrategie. Ben je niet actief aanwezig op Instagram, Facebook of LinkedIn, dan ben je virtueel onbestaande. Bovendien vragen deze kanalen om regelmatige input, of je verdwijnt naar de donkere krochten van de newsfeed.

Op sociale media ondersteunt je tekst een beeld of video. Tijdens het scrollen valt je oog altijd eerst op het beeld, pas daarna lees je de tekst. Kordate, rake copy met een hoek af is de boodschap. De tekst moet wel voldoende informatie geven om je bezoeker bij de kraag te vatten. Een hele opgave.

De verleidelijke brochure

Voor een brochure neemt je lezer meestal tijd. De copy mag wat uitgebreider zijn en vooral lyrischer. Al is het niet de bedoeling een stationsromannetje te schrijven. Want ook voor een brochure geldt ‘time en drukwerk is money’. Een brochure is beperkt in ruimte. Benut deze dus goed en blijf to the point.

  • Bouw je verhaal op zonder het uit te spinnen.
  • Kies overtuigende
  • Geef niet alle informatie
  • Gebruik oneliners om de aandacht te trekken.

Een blog informeert

In een blog behandel je 1 onderwerp dat in lijn ligt met waar je als bedrijf op focust. De tekst mag best lang zijn, als je de lezer grondig wil informeren. Long reads scoren goed op het internet. Tenminste als je effectief veel te vertellen hebt. Met herhaling jaag je de lezer weg. Vraag jezelf wel af of je website het geschikte medium is, of hiervoor beter met een andere partij samenwerkt, zoals een gespecialiseerd platform.

Een duidelijke structuur maakt je blog leesbaar en aantrekkelijk. Schrijf actief, zo betrek je de lezer. Link naar andere artikels of naar je diensten en eindig steeds met een call-to-action. Een blog is geen krantenartikel.

Een nieuwsbrief die uitnodigt

We krijgen ontelbaar veel mails binnen op een dag, professioneel en privé. Wil je dat die van jou gelezen wordt, ga dan zo snel mogelijk over tot de essentie. Ook hier bepaalt de lengte hoe je lezer reageert. Neem jezelf niet te serieus en probeer niet te hard iets te verkopen. En vooral, bied actuele nieuwswaarde.

  • Deel je kennis.
  • Wees persoonlijk.
  • Een vleugje humor doet wonderen.
  • Schrijf voor je doelpubliek en mik niet te breed.
  • Wissel onderwerpen af.

 

Heb je een van deze of een andere soort tekst nodig, maar mis je tijd of creativiteit om je boodschap telkens anders te verpakken? Bliksem Schrijfbureau schudt zonder probleem elk soort copy uit haar mouw.

Klik, lees en verras jezelf

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact