Uiteraard ben je trots op je diensten of producten. Maar echt objectief kan je je eigen mening niet noemen. Klanten en ervaringsdeskundigen zijn dat wel. Ze kunnen onpartijdig vertellen hoe goed, snel, geestig, knap of aanstekelijk (schrap wat niet past) je merk en service is. Hoe? Door hun positieve ervaring te delen met de buitenwereld. En liefst met zo veel mogelijk mensen. Enter
de testimonial: authentieke getuigenissen die inspireren en van je tevreden klanten echte merkambassadeurs maken.
Meer dan op uitgesproken reclamepraatjes vertrouwen potentiële klanten op menselijke ervaringen. De sociale bewijskracht – zogenaamde social proof – is een van de toonaangevende factoren om twijfelaars over de streep te trekken. Bijna iedereen leest vandaag testimonials of reviews voor hij of zij beslist over een aankoop. En ja: die persoonlijke, positieve klantgetuigenissen geven vaak de doorslag.
Even een positieve review verzinnen? Slecht idee. Vroeg of laat val je door de mand en dan is je geloofwaardigheid helemaal verdwenen. Tevreden klanten zijn echt bereid om hun mening te geven, zeker als je het mooi vraagt. Dat kan door een mail op te stellen met standaardvragen. En wij gieten, als copywriter, hun ervaring met veel plezier in een boeiende tekst.
Bovendien heeft je vraag om feedback een extra voordeel. Stoot je tijdens je rondvraag op een ontevreden klant? Dan krijg je meteen de kans om de situatie zo goed mogelijk recht te zetten. Wie weet wil je klant daarna alsnog getuigen, over je extra inspanning.
Een testimonial is geen roman. Zowel voor online als offline copy – bijvoorbeeld een brochure – hou je het eerder beknopt. Laat wel genoeg ruimte. Hoe meer info van de klant, hoe beter. Details maken een verhaal echt en een getuigenis authentiek. Een goede testimonial vermeldt de naam, beroep, leeftijd en een foto van je klant. Zo creëer je herkenbare situaties voor je lezers. Vraag gerust specifieke getuigenissen van verschillende mensen, zodat een reeks van testimonials elke mogelijke doelgroep overtuigt.
Een goede testimonial:
Voeg zoekwoorden toe in je online testimonials. Vaak zoeken mensen via Google naar getuigenissen of reviews over een product of een dienst. Als je bovenaan staat met een positieve testimonial, scoor je een homerun. De surfer is én geïnteresseerd in je product, én hij of zij weet meteen dat anderen heel erg te spreken zijn over jou. Da’s twee keer top.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.