eindredactie, eindredacteur, correctie, verbeteren van teksten, journalistiek
eindredactie, eindredacteur, correctie, verbeteren van teksten, journalistiek

4 redenen voor externe (eind)redactie

Artikels en inhoud nodig voor een magazine, blog, personeelsblad, website, nieuwsbrief of iets anders? Net als 99 procent van de Belgen kan je wellicht zelf schrijven. Waarom zou je dan in godsnaam de redactie uitbesteden? Omdat er valkuilen zijn, tiens. Een externe redactie, eindredacteur of freelance copywriter is geen overbodige luxe. En wel om deze 4 redenen.

“Een externe redacteur heeft een frisse en onbevangen kijk op je onderwerp.
Hij of zij is niet emotioneel betrokken en is beter in staat het overzicht te bewaren.”

1. Het overzicht bewaren

Je bent bezeten van een onderwerp en wil zo veel mogelijk van je kennis zo snel mogelijk overbrengen aan je lezers en je doelpubliek. Dat siert je, maar in een tekst werkt het zelden. Je wil te veel. Je riskeert te gaan freewheelen en dat is niet aantrekkelijk voor je lezers.

Een boodschap die begrijpelijk is, in een vlotte taal, nodigt uiteraard veel meer uit. Een externe redacteur heeft een frisse en onbevangen kijk op je onderwerp. Hij of zij is niet emotioneel betrokken en is zo beter in staat het overzicht te bewaren. Met een duidelijke en begrijpbare boodschap als gevolg. Bingo!

  • een begrijpelijke boodschap
  • in een vlotte taal
  • vanuit een onbevangen kijk op je onderwerp
tips voor eindredactie, waarom eindredactie, een goede eindredacteur, wat doet een eindredacteur

2. Expertise en knowhow

Ken je sterktes en je zwaktes. Het klinkt heel SWOT-achtig, maar het is treffend. Een copywriter waagt zich niet aan industrieel productontwerp. Er zouden enkel ongevallen gebeuren. Dat geldt in elk domein. Kennis en ervaring maken een verschil, ook in het schrijven. Een copywriter of (eind)redacteur zorgt voor:

  • een vlotte, leesbare tekst
  • in een gepaste schrijfstijl
  • met de gewenste lengte en toon

Letters en woorden na elkaar pennen kan iedereen wel. Maar dat alfabet omturnen tot een juiste boodschap is een ander paar mouwen. Long copy of short copy, wervend schrijven, emoties overbrengen of technische knowhow etaleren? Elke boodschap vraagt een andere schrijfstijl. Een ervaren externe redacteur of een freelance copywriter weet daar raad mee.

3. Weg met vakjargon en wezelwoorden

Vakjargon, een van de grootste ergernissen bij het lezen van artikels of brochures. Dat zijn woorden die alleen binnen een vakgebied gebruikt worden. En wie niet actief is binnen je sector heeft dus geen idee waar je het over hebt.

Niet interessant, want dan mag je product of dienst nog zo spectaculair zijn: als niemand begrijpt waarover je schrijft, heb je weinig omzet. Een freelance copywriter of een externe redacteur is als buitenstaander je huurmoordenaar om vakjargon en wezelwoorden vakkundig te liquideren. License to kill.

4. Check, dubbel check

Ja, zelfs een driedubbele check. Een nieuwe tekst is als een beta-versie van software: er sluipen altijd fouten en bugs in  – om in IT-termen te blijven. Ben je zelf de auteur van een artikel? Dan mag je herlezen zoveel je wil, vaak zie je kleine foutjes niet meer. De geest is op dat vlak sterker dan de pen.

Een tip: herlees je tekst luidop. De pakkans voor tekstfouten is meteen een pak groter. Wil je helemaal zeker zijn? Laat een buitenstaander, zoals een externe redacteur of freelance copywriter, je tekst herlezen. Niet alleen haalt hij of zij de spelfouten en typefouten uit je schrijfsels, ook de grammatica en zinsbouw worden opgepoetst.

  • spelfouten opspeuren
  • typefouten verbeteren
  • grammatica en zinsbouw finetunen

Klik, lees en verras jezelf

De nieuwsbrief: een onmisbaar marketinginstrument

Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?

Lees meer

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact