Een copywriter is een tekstschrijver voor bedrijven in allerhande sectoren. Een bakker bakt brood en een garagist herstelt auto’s. Wat een copywriter precies doet is na ‘Alles goed?’ de vraag die ons het vaakst gesteld wordt. Hoog tijd dus om ze te beantwoorden. Luid en duidelijk.
Sta me toe om eerst het meest gehoorde misverstand uit de wereld te helpen: neen, copywriting heeft helemaal niets te zien met copyrights. Wel met het schrijven van copy. Teksten dus. Wervend liefst. Voor brochures, websites, e-mails, magazines en zoveel meer. Copywriters schrijven commerciële teksten. Ze verleiden met woorden. Als donjuans, gewapend met een pen of een toetsenbord.
Een freelance copywriter plooit zijn – of haar – teksten naar jouw wensen en producten. Voor elke sector, voor algemene of vakpublicaties, bondig of in het lang: als een kameleon verandert je tekstschrijver van kleur. Met (meestal) sprekend gemak en (altijd) een gerichte aanpak. Met een creatieve kijk en een ruime woordenschat.
Kent een copywriter dan werkelijk elke sector vanbinnen en vanbuiten? Natuurlijk niet. Gelukkig kennen ondernemers hun bedrijf en hun producten wel door en door. Luisteren en zich laten leiden door oprechte nieuwsgierigheid zijn twee karaktertrekken van elke goede copywriter. Ja, we geven het toe: we zijn curieuzeneuzen.
Zowel voor print als online teksten bewijst een copywriter zijn nut. Goede teksten met aandacht voor SEO lokken online meer bezoekers én overtuigen hen van je bedrijf en product. Ook in brochures of magazines maakt wervende copy het verschil.
Door de voordelen te benadrukken, je bezoekers persoonlijk aan te spreken en duidelijk call to actions te voorzien, zetten commerciële teksten aan tot actie. Met meer omzet als gevolg. Zelf geen krak in het schrijven van overtuigende teksten? Geen probleem. Doe een beroep op een freelance copywriter die jouw boodschap in het kort of het lang herschrijft.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.