De winnende lottogetallen kunnen we niet voorspellen en van de nieuwe modetrends hebben we ook weinig kaas gegeten. In onze glazen bol zien we wel al een glimp van de SEO-trends voor 2022. Veel verandert er niet, maar de focus ligt meer en meer op de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van je website.
Waar je dan precies aan kan werken om je website naar de hoogste regionen van Google te katapulteren? We zetten een aantal zaken op een rijtje.
Say what? Google wil bezoekers snel een antwoord bieden. Featured snippets zijn de zoekresultaten die helemaal bovenaan staan en die het antwoord geven op jouw vraag, zonder dat jij hoeft door te klikken. Door de juiste vragen te gebruiken in je webteksten, gecombineerd met snedige en gevatte antwoorden, vergroot je de kans op een featured snippet.
Featured snippets zijn de toekomst van Google. De zoekmachine zal dit meer en meer uitbreiden om je langer op de pagina met zoekresultaten te houden. Met enkele tips optimaliseer jij je content voor deze featured snippets.
Google begrijpt de inhoud van video’s steeds beter. Schrik dus niet als je meer video’s in de zoekresultaat ziet opduiken. Je helpt Google door SeekToAction structured data toe te voegen. Hierdoor zie je extra informatie bij het zoekresultaat, wat op zijn beurt resulteert tot een hoger doorklikpercentage. Vergeet ook niet dat video’s bij de jeugd heel populair zijn.
Surfers houden van het visuele, dit geeft je website autoriteit en op die manier ziet Google jou als een relevante informatiebron. Door gebruik te maken van afbeeldingen wordt het lezen aangenamer en creëer je extra websitebezoekjes via Google Afbeeldingen.
Enkele tips bij het gebruik van afbeeldingen:
De laadsnelheid van je website is belangrijker dan ooit. 1 op 4 surfers verlaat de website vroegtijdig als deze langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden. 1 seconde vertraging bij het laden van een pagina veroorzaakt 7 % minder conversie.
Naast de snelheid van de server en de internetsnelheid van de surfer speelt ook de opbouw van je website een rol. Iemand in je team die technisch is aangelegd? Zet hem of haar aan het werk.
AI (Artificial Intelligence) in de wereld van SEO: daar ontkomen we niet meer aan. Zoekopdrachten worden steeds vaker ingesproken. Beantwoord dus vragen uit het echte leven in de taal van elke dag. Siri en Alexa danken je. De bezoekers van je website ook.
En dan bedoelen we niet ‘tevreden’. De content van je website wordt steeds belangrijker. Websites met veel content hebben een hogere ranking. We spreken dan over minstens 500 woorden, het liefst zelfs meer dan 1.000 woorden.
Een korte intro, titels en tussentitels zijn belangrijk. Maak gebruik van overzichtelijke pagina’s met de focus op inhoud. Start met een zoekwoordenonderzoek, besteed aandacht en liefde aan de teksten. De woorden moeten versieren, verleiden en aanzetten tot actie. En laat dat nu net zijn waar Bliksem goed in is.
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.