Google ranking verbeteren? Ontdek de SEO-trends van 2024

Zoekmachines veranderen continu waardoor SEO een dynamisch gegeven is. Hing de ranking van je website vroeger vooral af van de laadtijd en gebruikte trefwoorden, dan hanteren zoekmachines vandaag complexe algoritmes met aandacht voor zaken zoals mobiele optimalisatie en gebruikersintentie. Benieuwd wat 2024 in petto heeft? We zetten de SEO-trends voor jou op een rijtje.

De zoekintentie en context van een gebruiker winnen aan belang in de wereld van SEO.

E-E-A-T

Wist je dat Google zo’n 90 procent van alle zoekopdrachten wereldwijd afhandelt? Wil je als bedrijf je website hoger in de Google ranking krijgen, dan helpt het om zijn zoekalgoritme te begrijpen. Google geeft voorrang aan E-E-A-T. Nee, geen lekkere koekjes, wel Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Ervaring, deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid, dus.

Combineert een website deze 4 kenmerken, dan beschouwt Google die als topical authority, een autoriteit binnen een specifiek vakgebied. Relevante, actuele en geloofwaardige informatie van hoge kwaliteit is een absolute vereiste. Het gebruik van goede grammatica evenzeer. Al juichen we bij Bliksem dat laatste altijd toe.

Toch blijft het daar niet bij. Niet alleen moet je op je website je diepgaande kennis in jouw niche uitspelen, bijvoorbeeld met pijlerpagina’s, ook je content via sociale media, podcasts en events bepaalt je Google ranking. Bovendien moet je alle inhoud zo schrijven dat het voldoet aan de intentie van de zoeker. Dan vindt de gebruiker vlot waardevolle informatie en wordt jouw diepgaande expertise over het onderwerp gevestigd. Geen idee hoe je daaraan begint? Een copywriter helpt je graag uit de nood.

De impact van AI

Artificiële intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Door AI begrijpt Google de zoekintentie van een gebruiker en de context beter, wat resulteert in gepersonaliseerde antwoorden van een hogere kwaliteit.

Met chatbots als ChatGPT en Google Bard is de verleiding groot om al je inhoud door AI te laten uitwerken. Maar is dat wel zo’n goed idee? Google beloont in eerste instantie kwalitatieve, originele en relevante content. Of de teksten van een chatbot hieraan voldoen? Oordeel vooral zelf

SEO 2020 SEO trends 2021 google 2021

Mobile-first indexering

Meer en meer zoekopdrachten gebeuren vanop een smartphone of tablet. Geen wonder dus dat Google volledig is overgeschakeld op mobile-first indexering. Dit betekent dat het algoritme prioriteit geeft aan de mobiele versie van je website. Snellere laadtijden voor mobiele gebruikers en een aangepaste lay-out voor kleinere schermen volstaat niet. Je mobiele website moet even uitgebreid en SEO-proof zijn als je desktopsite om nog relevant te blijven voor Google.

Video

Iedereen houdt van video, nou ja, zo goed als iedereen. Google dus ook. Een tutorial of advertentie in videovorm? Het levert je gegarandeerd meer bezoekers op. Ga voor toegankelijke, vatbare inhoud verpakt in een dynamisch geheel. Wil je opvallen bij Google, gebruik dan relevante zoekwoorden in titels, beschrijvingen, transcripts en tags. Of schakel een professional in.

Voice Search

Spraakgestuurd zoeken, onder meer door gebruik van spraakassistenten, wint aan populariteit. Je website en content hierop afstemmen is een must. Let hierbij op volgende elementen:

  • Gebruik long-tail zoekwoorden, natuurlijke taal en gestructureerde informatie.
  • Focus op zoekopdrachten in de vorm van concrete vragen, bijvoorbeeld met een FAQ-pagina.
  • Zet in op featured snippets voor relevante zoekopdrachten.
  • Garandeer dat je site mobielvriendelijk is en snel laadt.

Featured snippets

Steeds minder klikken gebruikers op de resultaten van een zoekopdracht. De reden? Google biedt alle relevante informatie, definities of conversies aan in de SERP (Search Engine Results Pages). Zo krijgen gebruikers het antwoord op hun vraag zonder de onderliggende websites te raadplegen.

Daarom is het interessant in te zetten op featured snippets. Deze verhogen niet onmiddellijk het verkeer op je site, maar verhogen wel je naambekendheid. Met deze tips vergroot je de kans om vermeld te worden:

  • Identificeer specifieke vragen relevant voor jouw niche en creëer beknopte, duidelijke inhoud als antwoord.
  • Maak lijsten voor een betere leesbaarheid.
  • Update je content regelmatig.
  • Gebruik gestructureerde gegevensmarkeringen, zoals een FAQ, zodat zoekmachines de site-inhoud beter begrijpen.

Klik, lees en verras jezelf

De nieuwsbrief: een onmisbaar marketinginstrument

Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?

Lees meer

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact