SEO-copywriting, wat is SEO
SEO-copywriting, wat is SEO

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van zoekmachineoptimalisatie. Search Engine Optimization als je het vertaalt naar het Engels. Maar wat betekent dat precies? En waarom is het ook voor jou van belang? In het kort: SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. En ja, dat kan je sturen!

“Er zijn trucs waarmee je website omhoog tovert in
Google: de spelregels van SEO.”

Search Engine Optimization uit de doeken

Als je zelf een website runt of beheert, heb je de term SEO wellicht al gehoord (indien niet, heb je dringend wat inhaalwerk te doen!). Het staat voor Search Engine Optimization. Je website optimaliseren voor zoekmachines dus en zo Google verleiden om je een hogere plek te geven in de zoekresultaten.

Waarom SEO belangrijk is

Omdat potentiële klanten je diensten of product online zoeken, natuurlijk. Stel: je zoekt een vakman om je terras aan te leggen. Tenzij je iemand in je kennissenkring hebt die tuinaanleg doet, klik je meteen Google open. Dat is de reflex van de meeste mensen. Wie je uiteindelijk contacteert, staat wellicht bovenaan in de zoekresultaten. Dat is dus de plek die jij wil. Gelukkig zijn er manieren om je vindbaarheid in Google te verbeteren: de spelregels van SEO.

Bliksem Schrijfbureau • Copywriting • Voorbeeld

De voordelen van zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie biedt heel wat voordelen. Ja, je moet wat moeite doen (of je laten adviseren door iemand die er wat van kent). Maar door je website doelgericht aan te passen, word je online beter vindbaar. Niet eventjes, maar op lange termijn. Dat je appreciatie van Google potentiële klanten vertrouwen geeft in je bedrijf is een mooie extra.

  • Kostenefficiënt
  • Langdurig effect
  • Gebruiksvriendelijke website
  • Meer bezoekers en meer omzet
  • Betrouwbaar karakter voor je bedrijf

SEO of SEA?

SEO is niet te verwarren met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Daarbij krijg je tijdelijk een hogere positie in Google – je raadt het al – tegen betaling. Zodra je advertentieperiode eindigt, verdwijn je opnieuw in de zoekresultaten. Op dat vlak is SEO een keuze die veel meer op lange termijn rendeert. Inspanningen die je nu levert, zullen ook na verloop van tijd nog succes met zich meebrengen.

Verbeter je SEO

Hoe bepaalt Google de volgorde van de zoekresultaten precies? Met algoritmes en complexe systemen zijn de juiste antwoorden. En hoewel dat algoritme een goed bewaard bedrijfsgeheim blijft van Google, bestaan er heel wat eenvoudige tips die je zelf kan toepassen. Als SEO-leek maak je met deze ingrepen een inhaalbeweging:

  1. Geef in je webteksten antwoord op de vragen van potentiële klanten
    Mensen zoeken naar specifieke informatie of producten. Door in je webteksten te focussen op veel gebruikte zoekwoorden, stuw je je site omhoog in Google.
  2. Zorg voor interne en externe linken op je website
    Verwijs naar andere webpagina’s van jezelf of externe (betrouwbare) bronnen. Zo geef je meer informatie en dat ziet Google graag. Gebruik wel enkel relevante verwijzingen.
  3. Optimaliseer de snelheid van je website
    Niemand wacht graag. Zeker niet op een website die moet laden. Zorg voor een snelle website die aangepast is aan nieuwe schermen zoals de smartphone of tablet.
  4. Maak je website gebruiksvriendelijk en overzichtelijk
    Vlotte teksten met een duidelijke structuur, zonder vakjargon. Daarmee maak je je bezoekers blij. Bovendien scoor je er mee in Google. Win-win, dat is altijd fijn.

Professionals aan het werk

Zelf kan je heel wat sleutelen aan je SEO en je online vindbaarheid. Wil je nog betere resultaten? Schakel een expert in. Onder andere dankzij de juiste copywriting op de juiste plaats stuwt die je website hoger op de Google ranking.

Lees ook

Dit zijn de SEO-trends voor 2022

Klik, lees en verras jezelf

De nieuwsbrief: een onmisbaar marketinginstrument

Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?

Lees meer

Een straffe copywriter nodig?

Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.

contact