SEO is de afkorting van zoekmachineoptimalisatie. Search Engine Optimization als je het vertaalt naar het Engels. Maar wat betekent dat precies? En waarom is het ook voor jou van belang? In het kort: SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. En ja, dat kan je sturen!
Search Engine Optimization uit de doeken
Als je zelf een website runt of beheert, heb je de term SEO wellicht al gehoord (indien niet, heb je dringend wat inhaalwerk te doen!). Het staat voor Search Engine Optimization. Je website optimaliseren voor zoekmachines dus en zo Google verleiden om je een hogere plek te geven in de zoekresultaten.
Omdat potentiële klanten je diensten of product online zoeken, natuurlijk. Stel: je zoekt een vakman om je terras aan te leggen. Tenzij je iemand in je kennissenkring hebt die tuinaanleg doet, klik je meteen Google open. Dat is de reflex van de meeste mensen. Wie je uiteindelijk contacteert, staat wellicht bovenaan in de zoekresultaten. Dat is dus de plek die jij wil. Gelukkig zijn er manieren om je vindbaarheid in Google te verbeteren: de spelregels van SEO.
Zoekmachineoptimalisatie biedt heel wat voordelen. Ja, je moet wat moeite doen (of je laten adviseren door iemand die er wat van kent). Maar door je website doelgericht aan te passen, word je online beter vindbaar. Niet eventjes, maar op lange termijn. Dat je appreciatie van Google potentiële klanten vertrouwen geeft in je bedrijf is een mooie extra.
SEO is niet te verwarren met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Daarbij krijg je tijdelijk een hogere positie in Google – je raadt het al – tegen betaling. Zodra je advertentieperiode eindigt, verdwijn je opnieuw in de zoekresultaten. Op dat vlak is SEO een keuze die veel meer op lange termijn rendeert. Inspanningen die je nu levert, zullen ook na verloop van tijd nog succes met zich meebrengen.
Hoe bepaalt Google de volgorde van de zoekresultaten precies? Met algoritmes en complexe systemen zijn de juiste antwoorden. En hoewel dat algoritme een goed bewaard bedrijfsgeheim blijft van Google, bestaan er heel wat eenvoudige tips die je zelf kan toepassen. Als SEO-leek maak je met deze ingrepen een inhaalbeweging:
Zelf kan je heel wat sleutelen aan je SEO en je online vindbaarheid. Wil je nog betere resultaten? Schakel een expert in. Onder andere dankzij de juiste copywriting op de juiste plaats stuwt die je website hoger op de Google ranking.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.