Wie een huis bouwt, giet eerst stevige funderingen. De structuur van je website kan je hiermee vergelijken. Het vormt een stabiele basis om je hoofdpagina’s, subpagina’s en landingspagina’s op aan te haken.
De uitzondering bevestigt uiteraard de regel, maar meestal bevat een website enkele vaste onderdelen:
Wat je precies doet, bepaalt voor een stuk hoe uitgebreid je website wordt. Bied je één specifieke dienst aan, dan heb je minder pagina’s nodig dan iemand die 5 verschillende producten op de markt brengt en die stuk voor stuk wil toelichten op een afzonderlijke landingspagina. Je kan ook een nieuwspagina/blog, veelgestelde vragen en zo meer toevoegen.
Een website is maatwerk. Bij elke website wordt dus een unieke structuur bepaald. Je kiest best voor een boomstructuur, waarbij hoofdpagina’s uitwaaieren naar subpagina’s en uiteindelijk naar landingspagina’s.
Denk aan een schrijnwerker. De hoofdpagina ‘Diensten’ vat alles wat samen. ‘Poorten’ kan een subpagina zijn en ‘Landelijke poorten’ een landingspagina. Zo ga je via een logische trechter naar steeds specifiekere informatie. Zonder de weg kwijt te raken.
Een duidelijke webstructuur is in de eerste plaats een belangrijke leidraad. Als een gps is hij je gids doorheen de website. Dat is een voordeel voor
Naast een handige gps biedt een duidelijke structuur voor je website meteen ook een goede basis voor je SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met name de keuze voor je landingspagina’s – vaak specifieke diensten of producten – bieden kansen om voor bepaalde populaire zoekwoorden te scoren. Ze geven vaak een instant overzicht voor trefwoordenonderzoeken en bijhorende SEO-copywriting.
Advies nodig voor je eigen webstructuur? Liefst meteen door een partner die ook kan instaan voor overtuigende teksten die gevonden worden? Shoot!
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.