In 2019 sloot Anastasia Verleysen zich bij haar ex-collega Stephanie aan als zaakvoerder van Bliksem Schrijfbureau. Dat voelde als thuiskomen, al had ze nog gezworen nooit zelfstandige te zullen worden. Intussen bestuurt het duo al bijna 5 jaar het schip.
Taal was altijd een passie voor Anastasia. Tijdens haar studie Taal- en Letterkunde Frans-Italiaans bouwde ze al typend mee aan het online platform van een van haar andere passies: het Songfestival. Eerst onder de vlag van Eurosong.be, daarna bij Songfestival.be.
Wat wou je later worden? Logopedist.
Wat was je eerste copywritingopdracht? Enkele blogs voor een zorginstelling in Roeselare. Ik vind het nog steeds fantastisch om voor deze sector te schrijven.
Wat is je grootste gruwel? Wanneer iemand “zorgen voor” schrijft buiten een zorgcontext. Er is altijd een mooi alternatief te vinden dat beter in je zin past.
Voor welk bedrijf zou je graag eens schrijven? IKEA of de FOD Volksgezondheid.
Wat is je favoriete koffie? Een cappuccino, zolang die voor 11 uur geserveerd wordt. Ik ben een italofiel.
Na haar studie kwam Anastasia bij de krant terecht als regioredacteur. Met de hulp van de vliegende reporters ter plaatse vulde ze de regiokaternen met lokaal nieuws. Een van die journalisten was Stephanie, vandaag copiloot bij Bliksem Schrijfbureau. “Na 5 jaar bij de krant en een verhuis naar Ronse, zocht ik iets nieuws. Dus toen Stephanie me wat in paniek belde dat ze het bedrijf waar ze als copywriter werkte zou moeten overnemen of een nieuwe job zoeken, ging er bij mij een belletje rinkelen.”
“In het begin bestond Bliksem Schrijfbureau uit Stephanie en mezelf. Vandaag zijn we met een team van 5 om onze klanten te helpen. Als copywriter leer je elke dag bij, je legt contacten en bent creatief bezig. We gaan de baan op en komen soms op plaatsen waar anderen niet komen. Het is wat eigen aan onze job om op de achtergrond te blijven en anderen het woord te geven, maar we mogen best wat meer uitpakken met wat we realiseren. Wanneer ik schrijf voor de zorgsector, voelt mijn job soms irrelevant aan in vergelijking met wat zorgverleners betekenen. Toch help je als copywriter mensen op een ander niveau. We luisteren en vertellen een verhaal.”
“Een van mijn klanten geeft anderen als advies: ‘zoek jezelf een Anastasia’. Omdat we zo op elkaar ingespeeld zijn, heb ik aan haar hersenspinsels of een kort berichtje genoeg om een sterke tekst te schrijven in de stijl van haar bedrijf. Heerlijk om zo’n compliment te krijgen van een klant.”
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en converteert beter dan sociale media. Waar wacht je op?
Meet Anastasia Verleysen
Een goed interview = een overtuigende tekst
Een vacature die leest als een trein en blijft plakken als secondelijm
Welke interviewer ben jij? Gerichte of open vragen, empathisch of eerder afstandelijk?
Onepagers en landingspagina's zijn mooi, maar zijn ze ook effectief?
Zo schrijf je kerstwensen die binnenkomen voor de drukste periode van het jaar
Waarom een goede titel cruciaal is. En dat is heus niet alleen voor je clickrate.
Laat die puntenslijper in de kast. Je hebt je scherpe pen al gevonden.